ابعاد مدیریت دانش و مسئولیت های اجتماعی شرکتها

سیناپرس: در این مقاله می خوانیم : قرن بیستم به عنوان عصر جامعه صنعتی نامگذاری شده است .اواخر قرن بیستم ، عصر اطلاعات شناخته شده و اوایل قرن بیست ویکم نیز عصر دانش نام گرفته است ، عصری که در آن دانش ، منبع مهمی برای تولید و فاکتوری حیاتی برای سعادتمندی تک تک افراد به شمار می رود .

 

تغییرات انجام گرفته در طول زمان نه تنها در رفتار و برخورد صورت گرفته با افراد شاغل در سازمانها و دانش تاثیر گذاشته است بلکه ارزشها و مسئولیت های اجتماعی را نیز متاثر ساخته است . هدف از این مقاله ، تحلیل و ارزیابی ابعاد مدیریت دانش و مسئولیت  های اجتماعی شرکتها و توسعه آنها در مدلهای مختلف مدیریت منابع انسانی(HRM ) است .

 

شرکتهایی که دارای یک سیستم مدیریت منابع انسانی مناسب هستند مزیتی رقابتی برای خود ایجاد می کنند . سازمان ها برای دستیابی به مرز رقابت و حفظ مزیت رقابتی خود از استراتژی های جدید مدیریت کسب و کار و مدل های HRM استفاده می کنند تا فرهنگ جدیدی در سازمان ایجاد کنند که ابعاد مدیریت دانش و هم چنین مسئولیتهای اجتماعی را در بر گیرد.

 نویسندگان مقاله ضمن بررسی موضوع تاثیر HRM  در عملکرد سازمانی ، به تحلیل برخی از مدلهای HRM  می پردازد . این مدلها رابطه بین مثال های مختلف HRM ها ،عواملی که انتخاب آنها را تحت تاثیر قرار داده و خروجی های سازمان را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهد . این مدل ها متفاوت هستند ، برای مثال رویکرد  واحدی (unitary)که طبق آن کارکنان و کارفرمایان علایق یکسانی دارند و مدلی با رویکرد تعددی که بر اساس آن  ،گروههای مختلف علایق و سلایق متفاوتی دارند .

لازم به ذکر است دسترسی به کل متن این مقاله برای عموم آزاد و رایگان می باشد ، لذا جهت دریافت مقاله می توانید به سایت ساینس دایرکت ( Science Direct ) مراجعه کرده و با تایپ عنوان انگلیسی زیر،در قسمت جست وجوی سایت متن کامل را ذخیره کنید .

Human resurce management models: aspects of knowledge management and corporate social responsibility

علاوه بر این دریافت فایل مقاله از اینجا نیز امکان پذیر خواهد بود

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا