ورود تلفن همراه به دنیای نمابر با سامانه ابداعی دانشجوی دانشگاه شریف

 فناوری فکس با بوق گوش خراشش به نظر می‌رسد با توسعه اینترنت و راحتی استفاده از پست‌های الکترونیک رو به انحطاط باشد. اما مهدی بلورساز دانشجوی دکترای رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف این گونه فکر نمی‌کند.وی می‌گوید: با وجود خدمات مختلف ارتباطی اینترنتی هنوز فکس به عنوان امن‌ترین راه انتقال اسناد شناخته می‌شود.

بلورساز در این رابطه توضیح می‌دهد: انتقال داده از طریق اینترنت به دلیل عبور جریان اطلاعات از سرورهای متعدد و ناآشنا ذاتا امن نیست و با ریسک شنود همراه است. در حالی که کانال‌های انتقال صحبت به صورت نقطه به نقطه به یکدیگر متصل هستند که این عامل امنیت بسیار خوبی در برابر شنود فراهم می‌کند.

این واقعیت در عمل نیز باعث شده که گرایش مدیران به استفاده از فکس برای فرستادن اسناد بیشتر باشد به گونه‌ای که بنا بر مطالعات بلورساز، ۸۰ درصد از ۲۵ مدیری که وی از آنها تحقیق کرده است، اظهار کرده‌اند حاضر به استفاده از اینترنت برای ارسال اسناد نیستند.

اما فکس یک فناوری قدیمی است و نیاز به دستگاه‌های نسبتا بزرگی دارد که در مقابل تلفن‌های هوشمند امروزی با قابلیت‌های فراوان یک وصله ناجور به نظر می‌رسد. به همین دلیل این دانشجوی شریف به فکر استفاده از این دستگاه‌ها برای انتقال فکس افتاد و سامانه‌ای را ابداع کرد که با استفاده از فناوری انتقال داده‌ها بر روی کانال صحبت، می‌تواند به سایر گوشی‌ها یا دستگاه‌های قدیمی، فکس ارسال کند؛ بدون آنکه نیازی به اینترنت باشد. این کار به مدیران اجازه می‌دهد تا اسناد محرمانه خود را با خیالی آسوده و بدون نیاز به دستگاه اسکنر یا اینترنت بر روی کانال صدا انتقال دهند. تنها لازم است با گوشی خود یک عکس از اسناد تهیه کنند و با استفاده از سامانه جدید آن را منتقل کنند.

به گزارش ایسنا ، طرح ارسال فکس بوسیله تلفن همراه از برگزیدگان جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی بود که موفق به کسب رتبه سوم جشنواره در بخش نخستین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی، شده است. طبق محاسبات انجام شده توسط طراح این سامانه، نرخ بازده ۶۰ درصدی در دوره پنج ساله و دوره بازگشت سرمایه دو و شش دهم سال برای سرمایه‌گذاران این طرح وجود خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا