مواد مخمر حاوی پروتئین شیر از حملات قلبی پیشگیری می کند

پژوهش های جدید دانشمندان  نشان می دهد که پروتئین های ویژه ای در شیر و غذاهای تخمیری طبیعی وجود دارند که  می تواند باعث بهبود عملکرد و افزایش سلامت قلب و عروق انسان شوند .

گفتنی است تحقیقات انجام شده توسط تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه کره (Korea University) و دانشگاه ملی چونباک (Chonbuk National University) واقع در کره جنوبی منجر به کشف این یافته ها شده است .

در این تحقیقات ، محققان در غذاهای آماده شده واکنش Maillard  را به کار برده اند که یک واکنش شیمیایی بین اسیدهای آمینه و کاهش قند بوده و باعث تولید ترکیبات شیمیایی جدید با کاهش کل سرم و پائین آمدن سطح تراکم لیپو پروتئین (lipoprotein) ، کلسترول و تری گلیسیرید در موش ها می شود .

بر اساس این پژوهش های انجام شده جدید ، پیش از این که ترکیب شمیایی فوق به موش ها داده شود ، واکنش Maillard در آزمایشگاه انجام گرفته و با اسید لاکتیک تخمیر شده ، که به گفته پژوهشگران ، این موضوع  ممکن است نتیجه یک مکانیسم دفاعی آنتی اکسیدانی باشد که ترکیب کلسترول و سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و نهایتا در بهبود سلامت قلب و عروق موثر است .

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی همچنین اعلام کردند که واکنش سدیم کازئینیت Maillard (Maillard-reacted sodium caseinate) ، cMRP ، cMRP  تخمیر شده به وسیله مخمر لاکتوباسیلوس H9 (Lactobacillus fermentum H9) و F- cMRP که آن ها ایجاد کرده اند ، نیز  ممکن است در جلوگیری و یا کاهش بیماری های قلبی – عروقی نقش داشته باشد .

لازم به ذکر است که شرح کامل این تحقیقات و جزئیات و  نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم لبنیات (Dairy Science) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .