کسب رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه طیف سنجی تحرک یونی توسط دانشگاه صنعتی اصفهان

عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: محققان دانشکده شیمی این دانشگاه که سالیان متمادی تحقیقات ویژه ای را در زمینه طیف سنجی تحرک یونی (IMS) انجام داده اند، پس از دو دانشگاه واشنگتن (Washington State) و ایندیانا (Indiana) و نیز آزمایشگاه ملی Pacific Northwest ایالات متحده، جایگاه چهارم جهان را کسب کردند.

دکتر محمد تقی جعفری با اشاره به مقالات نمایه شده محققان کشورهای مختلف دنیا در پایگاه جهانی اسکوپوس در حوزه طیف سنجی تحرک یونی (IMS) تصریح کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران پس از کشورهای امریکا، آلمان، انگلیس، کانادا و چین، ششمین کشور برتر دنیا در این حوزه مهم معرفی شده است.

وی ادامه داد: پژوهش های محققان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان بر مبنای بهره برداری از دستگاه طیف سنج تحرک یونی (IMS) که نخستین بار در سال 1368 دانش طراحی و ساخت آن در این دانشگاه بومی سازی شد، صورت گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر دانش فنی بسیار پیشرفته این دستگاه افزود: دستگاه طیف سنج تحرک یونی (IMS) بر اساس یونیزه کردن ترکیبات شیمیایی و جداسازی و شناسایی یون های حاصل در فشار اتمسفر عمل می کند و در شناسایی و آنالیز کمی انواع مواد شیمیایی شامل مواد مخدر، مواد منفجره، سموم کشاورزی و سایرآلاینده های گازی کاربرد دارد.

جعفری به بومی سازی دانش فنی و ساخت انواع مختلف دیگری از این دستگاه پیشرفته توسط محققان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد و افزود: بدین ترتیب با غلبه بر تحریم های ایجاد شده در ارائه این دستگاه به کشور، نیازمندی دانشگاه ها و مراکز صنعتی دیگر نیز در این خصوص برطرف شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، با انجام تحقیقات گسترده محققان شیمی این دانشگاه بمنظور ارتقاء این فناوری ارزشمند و دستیابی به کاربردهای جدید آن و تولید مقالات متعدد علمی پژوهشی بر این مبنا، کشور ایران در زمره پیشتازان و دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان یکی از برترین دانشگاه های جهان در تولید علم در حوزه 'طیف سنجی تحرک یونی' معرفی شد.

دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت خود را از سال 1356 آغاز کرده و اکنون با حدود 12 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی یکی از دانشگاههای برتر کشور است.