بررسی عوامل فیزیولوژیک و روانشناسی در پدیده خواب دیدن

به گزارش باشگاه خبرنگاران بر اساس مرکز کنترل بیماری‌ها 50 تا 70 میلیون بزرگسال آمریکایی دارای اختلال خواب یا بیداری هستند که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
بیماری‌های مزمن چون دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، سرطان و چاقی از جمله مواردی هستند که با کمبود خواب ارتباط نزدیکی داشته و کیفیت و خلاقیت زندگی افراد را کاهش می‌دهند.
متاسفانه CDC خواب ناکافی به عنوان یک بیماری همه گیر بهداشت عمومی در آمریکا ثابت شده است.
بسیاری از ما به خودی خود به قرص‌های خواب آور و یا دیگر داروهای کمکی روی می‌آوریم اما طبق مطالعات جدید مصرف قرص‌ها یک روش موثر و کارآمد محسوب نمی‌شوند. بهتر است که افراد تغییر نگرش داده و رفتار خود را نسبت به خواب عوض کنند.
بر اساس این مطالعات دریافته‌ایم که رفتار درمانی شناختی برای بی‌خوابی است که کمک می‌کند تا افراد 20 دقیقه سریع تر به خواب رفته و خواب کارآمدی داشته باشند.
به گفته نادین Kaslow استاد گروه روانپزشکی و علوم رفتاری دانشکده پزشکی دانشگاه Emory، اگرچه مصرف قرص یک راه ساده و راحتی به نظر می‌رسد اما باید دانست که این قرص ها با عوارض جانبی چون خماری کسل کننده و بیدار شدن به سختی همراه خواهد بود، اما بدتر از همه اینها اعتیاد آور بودن این قرص‌هاست.
رفتار درمانی در شاخه ادراکی یک نوع درمان روانشناسی است که بر روی تغییرات رفتاری و فرآیند تفکر افراد تمرکز دارد.
کارشناسان معتقدند که هیچ چیز بدتر از این نیست که افراد بدون خواب رفتن، در رختخواب خود باقی بمانند، لذا توصیه می‌شود که اگر طی 20 دقیقه به خواب نرفتید، از جای خود برخاسته و به انجام کارهای آرامش‌بخش دیگر بپردازید.
همچنین می توان از روش‌های آرام سازی نظیر مدیتیشن استفاده کرده و یا با خیال پردازی خود را در مکانی آرام و امن قرار داد.
بنا به نظر کارشناسان بهداشت خواب از اصول اصلی زندگی به شمار می‌رود به عنوان مثال کشیدن سیگار،‌مصرف کافئین بالا پیش از خواب باعث اختلال در آن می‌گردد روش درمانی CBT نشان می‌دهد که 10 تا 15 درصد افراد با این تکنیک قادرند از ناراحتی و بی‌خوابی رها شوند. 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا