ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه علمی کشور

دکتر نصرت الله ضرغام در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به فعالیت های این صندوق در زمینه حمایت از پژوهش های کاربردی، گفت: ما تاکنون از یک درصد تولید علم کشور حمایت کرده ایم. حدود 7500 پروژه تحقیقاتی به ما ارایه شده و حدود 2800 پروژه آن مصوب شده است. این پروژه ها دستاوردهایی چه در زمینه تولید علم و چه در زمینه دستاوردهای فناورانه داشته است. در این ارتباط دو کار انجام شده است. یکی ایجاد بازار مجازی پژوهش و فناوری است و دیگر اینکه این دستاوردها را در اختیار معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری قرار دادیم تا پروسه تبدیل آنها به محصول طی شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، افزود: ما مشغول راه اندازی مرکز نوآوری در مراکز علمی هستیم که یافته های پژوهشی یا ایده های خلاقانه را به محصول تبدیل کنیم. ما از برنامه های امتحان شده و موفق در خارج از کشور الگوبرداری کردیم و ضمن تطبیق با شرایط ایران، در پی تبدیل این یافته های پژوهشی به محصول هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه یافته های بنیادی در خارج از کشور برنامه هایی وجود دارد که این یافته ها نیز به محصول تبدیل شود و تولید ثروت کنند. بنابراین ما از تجارب اندیشمندان خودمان و نیز کشورهای دیگر استفاده می کنیم تا سرمایه گذاری که در زمینه علم و تحقیقات صورت می گیرد، یا خروجی برای گسترش مرزهای دانش داشته باشد و یا خروجی آن به صورت محصول برای جامعه و مردم مفید باشد.

ضرغام با اشاره به بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، گفت: منابعی که صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در اختیار دارد محدود به بودجه مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیست بلکه تلاش کردیم به صور مختلف، تنوعی در بودجه صندوق ایجاد کنیم. الحمدالله بخشی از کار محقق شده است. یکی از کارهای مهم این است که بتوانیم از ظرفیت های داخل و خارج از کشور استفاده کنیم. یکی از راهبردهای ما در این زمینه مدیریت افکار عمومی برای هدایت به سمت سرمایه گذاری در توسعه علم و فناوری کشور است. همچنین تلاش می کنیم از ظرفیت های خارج کشور با ایجاد زیرساخت های لازم استفاده کنیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد: الان کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و کره جنوبی تلاش گسترده ای برای افزایش میزان اختراعاتشان شروع کرده اند. چون اختراعات و ثبت اختراعات را عاملی برای حفظ نوآوری ها می دانند و نوآوری ها را اساس و پایه توسعه فناوری و تولید محصول و ثروت می دانند. ژاپن اعلام کرده که ما می خواهیم به کشور IT تبدیل شویم. چین مشغول فراهم کردن زیرساخت ها هست. دیگر کشورها نیز در تلاشند که زیرساخت های این کار را فراهم کنند. ما هم مستثنی از آنها نیستیم و باید این زیرساخت ها را به صورت علمی و کارشناسی فراهم کنیم تا سرمایه گذاری ما یک نتیجه و خروجی برای جامعه و مردم داشته باشد. در این زمینه به ابعاد مختلف و پتانسیل ها و ظرفیت ها توجه داریم.

وی در پایان تاکید کرد: هدف ما این است که با ایجاد زیرساخت های لازم و برنامه های مناسب که ما را به نتیجه می رساند، از این ظرفیت های داخل و خارج کشور به نفع توسعه علمی که اساس و پایه توسعه ملی کشور است استفاده کنیم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا