شادی دانمارکی ها ژنتیکی است

دانمارک یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی است که همیشه به خاطر استانداردهای بالای زندگی، سیستم رفاه اجتماعی بسیار خوب و نیز مردمان شاد در جهان شهرت داشته است. در این میان، گروهی از پژوهشگران انگلیسی به این نتیجه رسیدند که راز این شادی را باید در ساختار ژنتیکی مردمان این سرزمین جست.

دانشمندان دانشگاه وارویک به بررسی عوامل مختلفی نظیر تولید ناخالص ملی، فرهنگ، دین و نیز سیستم رفاه اجتماعی دانمارک و میزان تاثیر آنها بر روی شادی مردم این کشور پرداختند. آنها تلاش کردند تا تاثیر ثروت، رفاه اجتماعی و فرهنگ را تعیین کنند. به این ترتیب آنها به این نتیجه رسیدند که ژنتیک نقش مهمی در میزان شادی در این کشور دارد. این مطالعه بیان می دارد که نوعی جهش ژنتیکی در نوعی ژن که به سرکوب سرنوتنین مربوط می شود عامل این شادی است. گفتنی است سروتنین نوعی هورمون است که سبب ایجاد حس شادی می شود.

دکتر تام گیلبرت، استاد دانشگاه کپنهاگ بر این باور است که این مطالعه جالب توجه است، اما باید در نظر داشت که دانش ژنتیک ما هنوز بسیار محدود است و نمی توان در مورد برخی از موارد به صورت قطعی اظهار نظر کرد.

این مطالعه به صورت کلی به بررسی سطح شادی در میان کشورهای مختلف پرداخته است. این پژوهش همچنان ادامه دارد. محققان در این مطالعه قصد دارند برای اثبات درستی فرضیه خود مبنی بر ژنتیکی بودن شادی مردم دانمارک، به بررسی میزان شادی در میان آمریکایی هایی که اجداد آنها دانمارکی بودند بپردازند.