ساختار عصبی شمارش در مغز کلاغ

متخصصان اعصاب در یک مطالعه جدید، سلول‌هایی را در مغز کلاغ کشف کرده‌اند که می‌تواند به آیتم‌های خاصی واکنش نشان دهد. این مطالعه دیدگاه ارزشمندی در خصوص ریشه‌های زیست شناسی درباره قابلیت شمارش فراهم می‌کند. آنچه سبب می‌شود این یافته‌ها جالب توجه باشند، تاریخچه تکاملی طولانی است که انسان را از پرندگان متمایز می‌سازد؛ در این مطالعه نتایج حاکی از آن است که مغز کلاغ و انسان کاملا متفاوت با هم طراحی شده است.

کلاغها از دیرباز به خاطر توانایی که در شمارش دارند معروف هستند. فرض کنید تعدادی شکارچی وارد  یک مزرعه تاریک شوند که در آن کلاغها چهار چشمی مراقب اطراف هستند. در این صورت کلاغها تا خارج شدن آخرین شکارچی از آن مزرعه به هیچ عنوان خود را نشان نمی‌دهند. به محض خروج آخرین شکارچی کلاغها متوجه می‌شوند که امنیت برقرار شده و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.

دانشمندان دریافتند که سلول‌های عصبی مغز کلاغ به او توانایی شمارش می‌بخشد. آنها به این منظور کلاغها را آموزش دادند تا بتوانند گروهی از نقاط را تشخیص دهند. تیم پژوهشی واکنشهای اعصاب هر کلاغ را که در ناحیه‌ای از انتهای مغز او رخ می‌داد ثبت کردند. این ناحیه از مغز کلاغ داده‌های ورودی سیستم بینایی را نیز دریافت می‌کند. رشته‌های عصبی از اندازه، شکل و نوع آرایش این نقاط چشم‌پوشی کرده و تنها تعداد آنها را در نظر می‌گرفتند.

وقتی که کلاغ سه نقطه، سه دانه غلات و یا سه نفر شکارچی را می‌بیند، یک رشته عصبی منفرد در مغز او یک گروه سه تایی را تشخیص می‌دهد. این کشف نشان می‌دهد که توانایی رسیدگی به مفاهیم عددی اتنزاعی را می‌توان به سلولهای عصبی منفرد در کلاغیان نسبت داد. قبلا یک سیستم مشابه برای شمارش اعداد در قشر مخ پستانداران نیز کشف شده بود. دانشمندان دریافتند حتی رفتارهای انتزاعی که به نظر پیچیده می‌رسند نیز در نهایت ریشه زیست‌شناختی دارند.

این پژوهش در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا