کشف آثار باستانی 2 هزار ساله روم در اتیوپی

تیمی از پژوهشگران انگلیسی به سرپرستی باستان شناسی با نام لوئیز شوفیلد Louise Schofield که در مناطقی باستانی در شهر تاریخی آکسوم Aksum در حال انجام کاووش و بررسی بودند ، موفق به کشف آثاری شده اند که مشابه آن تا کنون دیده نشده بود . این آثار از سوی پژوهشگران با عنوان مصنوعات شگفت انگیز و غیر عادی 2 هزار ساله معرفی شده اند . این آثار در میان یازده مجموعه قبر باستانی در این منطقه کشف شد .

گفتنی است که در ده مقبره از یازده قبر کشف شده ، بقایای اسکلت مردان جنگجوئی به دست آمد که جسد آن ها با تزئیناتی مانند النگوهای پهن تزئین شده بود و اسکلت آخرین قبر نیز به یک زن تعلق دارد .  مطالعات انجام شده نشان می دهد که این زن از طبقه اشراف زادگان  و ثروتمندان جامعه زمان خود بوده و در اسکلت وی تزئیناتی خاص از جمله گردبندی با هزاران مهره کوچک و یک کمربند مهره دار مشاهده می شود .

در کنار جسد این زن دو جام ویژه فرهنگ و هنر روم به همراه یک  ظرف فلاسک مانند شیشه ای نیز به دست آمده است . لوئیز شوفیلد درباره این مقبره ویژه و منحصر به فرد می گوید : " نوع تدفین به کار رفته در این مقبره بسیار شگفت انگیز است ، جسد این زن به پهلو خوابانده شده و پاهایش را به داخل جمع کرده اند . چانه وی نیز روی بازو به حالت استراحت و خواب قرار گرفته است . وی یک انگشتر برنزی بسیار زیبا به دست داشته و یک آئینه برنزی ویژه و منحصر به فرد رومی نیز در کنار وی قرار دارد . تزئینات و آثار متعددی از جمله وسایل آرایش ، یک قاشق برنزی و شیشه ای حاوی سرمه جهت آرایش چشم نیز در کنار وی دیده می شود . " گفتنی است که در کنار این جسد ، تعدادی ظروف سفالی نیز قرار داشته است که احتمالا در آن غذا و نوشیدنی قرار داشته و پژوهشگران در حال آنالیز و آزمایش بقایای مواد داخل این ظروف هستند تا به نوع مواد غذائی که برای سفر این زن به دنیای مردگان تدارک دیده شده بود ، پی ببرند . اشیا و ظروف رومی کشف شده در این مقبره نشان می دهد که سلسله پادشاهی آکسومیت  Aksumite در کشور اتیوپی ، صد ها سال پیش از آن چه تا کنون تصور می شد با سرزمین های امپراتوری روم دارای ارتباطات تجاری بوده اند . پژوهشگران اعتقاد دارند این تجارت بر اساس وارد کردن اشیا مختلفی از روم در ازای صادرات فلز و عاج فیل بوده است .

این کشف جدید نشان دهنده وجود ارتباط بین قاره آفریقا و اروپا در روزگار باستان است .