نهادینه شدن سواد رسانه ای یک شبه اتفاق نمی افتد

دکترمحمد سلطانی فر افزود: حدود 40 سال پیش این موضوع در جهان غرب مطرح شد که آیا نیاز است که مردم رسانه ها را با علم و اطلاع بشناسند و سپس با آگاهی به آنها رجوع کنند یا اینکه بهتر است از همان ابتدا به مطالبی که در خروجی رسانه ها قرار می گیرد اعتماد کنند.

وی تصریح کرد: دنیا این موضوع را در مباحث مختلف خود گنجانده و این مهم را پذیرفته است که مردم و شهروندان نیاز دارند نسبت به رسانه ها یکسری اطلاعات کسب کرده و سواد و آگاهی لازم را برای استفاده از آنها کسب و سپس به آنها رجوع کنند.

این استاد ارتباطات تاکید کرد: به همین انگیزه و با ایجاد تفکر انتقادی و شکل گیری فضاهای شک برانگیز در حوزه رسانه بود که به این مقوله نگاه خاصی بخشیده شد. به این معنا که دولت ها و دولتمردان به آحاد افراد این اجازه را دادند تا از دریچه ای دیگر به این مقوله نگاه کنند. اما، متاسفانه در کشور ما هنوز این باور نهادینه نشده است که باید با نگاهی خاص و دیدی منتقدانه به این موضوع بنگریم.

سلطانی فر ادامه داد: البته توجه به این نکته خالی از لطف نیست که در کشورمان این نگاه در رابطه با رسانه های غیر وجود دارد اما، در مورد رسانه های خودمان این نگاه و طرز فکر را نداریم.

وی در ادامه گفت: دنیای غرب حوزه سواد رسانه ای و سواد انتقادی را از سال های قبل در مباحث مختلف جامعه خود گنجانده و آن را انتقال داده است. به این معنا که، این موضوع را از کودکی و از همان دوران دبستان، دبیرستان و بعد دانشگاه به شهروندان خود آموزش داده و آنها را با این مفاهیم آشنا کرده است.

سلطانی فر با بیان اینکه شهروندان کشورهای پیشرفته آموخته اند که چگونه و با چه مسیری به بستر فعالیت رسانه های گوناگون بنگرند افزود: این در حالیست که در کشور ما متاسفانه ارگان های ذیربط مانند صدا وسیما، مدارس و حتی دانشگاه ها در حد شعار به این موضوع ورود پیدا کرده اند و همین حرکت هم ناشی از فشاری بوده که همکاران بنده و اساتید و متفکران این حوزه بر آنها وارد آورده اند.

وی خاطرنشان کرد: چرا که، حوزه سواد رسانه ای باید در مباحث مختلف گنجانده شود اما، می بینیم که متاسفانه و متاسفانه هنوز این نگاه به شکل جدی در مسوولان امر به وجود نیامده و هنوز به اهمیت وجود آن پرداخته نشده است. از این رو، در حوزه سواد رسانه ای به دنبال آن هستیم که به این حوزه خیلی جدی تر بپردازیم و آن را به گونه ای بسط دهیم که آحاد افراد جامعه با آن آشنایی پیدا کنند.

این استاد ارتباطات به پرسشی که در آغاز کار مطرح شد اشاره کرده و گفت: پرسش کلیدی این بود که، آیا این امر شدنی است که سواد رسانه ای را به شکل عملی مطرح کرده و در میان عامه مردم جا بیندازیم؟ در نشست های گوناگونی که برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که این کار شدنی است و راهکارهای عملی برای تحقق این مهم را ارائه کردیم.

سلطانی فر اضافه کرد: در صورت تحقق این امر به یقین تاثیر مثبت آن بر روی رسانه ها آشکار خواهد شد و خواهیم دید که این نگاه چگونه رسانه های کشورمان را از حالت تک بعدی و یکسویه بودن بیرون آورده و قطعا شاهد این موضوع خواهیم بود که رسانه های کشورمان از حالت تک گویی و شکل بلند گویی خود خارج شده و مجبور خواهند شد حرف مردم را انعکاس دهند.

وی در پایان تاکید کرد: البته نهادینه شدن این موضوع در بین دولتمردان و آحاد افراد جامعه موضوعی نیست که انتظار داشته باشیم یک شبه اتفاق بیفتد. قطعا یک پروسه یک نسلی را می طلبد. البته، به شرط آنکه اکنون باور این تغییر در کشورمان شکل بگیرد در غیر اینصورت، این اتفاقی نیست که به آسانی در کشورمان به وقوع بپیوندد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا