گرمایش جهانی و خشکسالی در آمریکای جنوبی

تغییرات آب و هوائی و روند گرمایش زمین ، تاثیرات متعددی در بخش های مختلف جهان داشته و به این ترتیب  اکو سیستم های گوناگونی در سراسر دنیا دچار تغییر شده است . یکی از تاثیرات مهم گرمایش زمین و تغییرات آب و هوائی ، بروز خشکسالی در مناطق مختلف جهان است . در همین زمینه کارلوس مانسیلا Carlos Mansilla مدیر سازمان انسانی و بشردوستانه اوکسفام Oxfam در آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب اعلام کرد : " خشکسالی در آمریکای لاتین بیشتر از حد سایر نقاط جهان بوده و در حال حاضر شرایط اضطراری تولید مواد غذائی و کشاورزی در این مناطق دیده می شود . این موضوع شرایط را بسیار دشوار کرده است و دولت ها و عموم مردم باید شرایط را درک کرده و با کمک پروژه های میان مدت و بلند مدت با این معضل رو به رو شد . "

وی در ادامه با تاکید بر موضوع تولید مواد غذائی ، افزود : " نخستین چیزی که دولت ها و موسسات باید در این رابطه در نظر داشته باشند ، مدیریت و تحویل مواد غذائی است . "

کارلوس مانسیلا همجنین در سخنان خود خواشتار همکاری با کشاورزان شده و گفت : " این موضوع بسیار مهم و درست است که نیازهای فوری جامعه مد نظر قرار داده شود ولی باید در نظر داشت که بحث حمایت از کشاورزان و به ویژه کشاورزان خرده پا در این دوره زمانی بسیار مهم بوده و باید آن ها را تامین مایحتاج زندگی و زنده نگهداشتن زمین های کشاورزی و محصولاتشان یاری کرد . " 

لازم به توضیح است که پیش از این اعلام شده بود علی رغم این مساله که کشورهای آمریکای جنوبی تنها ده درصد از میزان دی اکسید کربن و آلاینده های جوی دنیا را تولید می کنند ، تاثیرات مربوط به پدیده تغییرات آب و هوائی در این منطقه بسیار زیاد بوده و کشورهای این حوزه باید خود را برای تطبیق پذیری با شرایط جدید ، مهیا کنند .

گفتنی است بسیاری از کارشناسان ، فعالیت های صنعتی انسان ها و آلاینده های جوی تولید شده توسط کشورهای مختلف را اصلی ترین دلیل بروز پدیده تغییرات آب و هوائی می دانند . در این میان مونواکسید کربن نقشی بسیار مهم در تخریب محیط زیست دارد . از سوی دیگر آمریکا جنوبی به واسطه دارا بودن جنگل های انبوه آمازون و محیط زیست ویژه خود ، نقشی انکار ناپذیر در تصفیه هوای موجود در اتمسفر زمین ایفا کرده و هر نوع آسیب به این بخش دارای تبعاتی شدید در آب هوای کل کره زمین خواهد بود . این موضوع در حالی است که آمارهای جهانی حاکی از سرعت بسیار زیاد روند تخریب این مناطق و جنگل زدائی در جنگل های آمازون است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا