توجه به بحث ساماندهی پایتخت به جای انتقال آن

صحبت از انتقال پایتخت با آنکه از چند دهه پیش و در مقاطع مختلف از زمان مطرح شده، همچنان از مباحث پرچالش است و موافقان و مخالفان زیادی دارد. اما به تازگی این بحث با ابلاغ قانون «امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران» از سوی رییس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی، یک گام دیگر به اجرا نزدیک تر شد. با این وجود به نظر می رسد که ابعاد این انتقال بسیار پیچیده و پرهزینه خواهد بود.   

حسین گروسی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این موضوع به خبرنگار سیناپرس گفت: انتقال پایتخت تجربه موفقی در دنیا نداشته است. چراکه اولا هزینه زیادی در پی دارد، ثانیا اگر پایتخت اداری – سیاسی انتقال پیدا کرد، تکلیف 14 میلیون جمعیت استان تهران چه می شود؟ به نظر می رسد که به جای انتقال پایتخت باید آن را ساماندهی کرد. می بایست اماکنی که باعث ایجاد تمرکز می شود از تهران خارج شود. مثلا وزارتخانه ها یا همین مجلس که مراجعات زیادی دارند و در مرکز شهر قرار گرفته اند به اطراف تهران منتقل شوند.

گروسی افزود: باید تصمیمی که گرفته می شود عاقلانه باشد. انتقال پایتخت به زیرساخت های زیادی نیاز دارد. الان برای ایجاد زیرساخت هایی چون اینترنت و فیبر نوری چقدر هزینه باید کرد؟ ما برای ساماندهی هم اعتبار کافی نداریم پس چگونه می خواهیم کار به این بزرگی کنیم و کل پایتخت را منتقل کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد انتقال پایتخت با این شرایط قابل اجرا نباشد. به فرض هم که اجرایی شود، باز مشکلات تهران حل نخواهد شد. ما که نباید صورت مساله را پاک کنیم و پایتخت را به یک استان محروم منتقل کنیم. در این صورت باز همین افراد می خواهند به آنجا مراجعه کنند. اگر دقت کنید می بینید کلانشهرهای ما هم که پایتخت نیستند مشکلات زیادی دارند.

وی متذکر شد: اگر بحث ساماندهی پایتخت پیش از این به اجرا درآمده بود، الان تهران خلوت تر بود. علاوه بر این، تحقق دولت الکترونیک هم می تواند بسیاری از مشکلات پایتخت را حل کند. چرا باید مردم برای هر کاری از خانه بیرون بیایند در حالی که خیلی از کارهای روزمره می تواند از طریق دولت الکترونیک انجام شود.

گروسی تصریح کرد: اگر دولت الکترونیک به نحوی که در قانون توسعه پنجم و انشالله ششم دیده شده، ابار مالیجرا شود و برخی از وزارتخانه ها و اماکن پرتردد به خارج از تهران منتقل شوند، مشکلات پایتخت تا حد زیادی مرتفع می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: بحث بار مالی این کار هم باید مورد توجه قرار گیرد. دولت نمی تواند بار مالی این کار را تحمل کند. بر اساس برآوردهای انجام شده، فقط مخابرات و فیبر نوری به حداقل 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. حالا موارد دیگر چون ساختمان ها و راه ها و… را هم باید به این بحث اضافه کرد.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا