اروپا رکورد تولید برق از انرژی خورشیدی را شکست

انگلستان به عنوان کشوری پیشرو در اروپا شناخته می شود که کمک های بسیاری جهت گسترش روز افزون و پیشی گرفتن استفاده از انرژی های پاک به جای بهره بردن از انرژی هسته ای انجام داده است.

آمار جدید حاکی از اضافه شدن مجموعه های بزرگی از سایت های تولید انرژی الکتریکی از اشعه خورشید به سایت های موجود در سال 2014 است. گفتنی است آمار فعلی نسبت به اعداد و ارقام سال 2000 چیزی در حدود 100 برابر شده است.

سال گذشته ظرفیت نیروگاه های  انرژی خورشیدی با راه اندازی مجموعه های جدید نزدیک به 40 گیگا وات افزایش یافت و این به معنای بوجود آمدن توان 178 گیگا واتی در کل نیروگاه های فعال کشور بود. رسیدن به این سقف از تولید نوید بخش دست یابی به تکنولوژی برتر در گسترش تولید انرژی های پاک در سال های نچندان دور است.

به گفته مایک اشملا، مشاور توسعه فناوری انرژی خورشیدی اروپا که سهمی در ارائه  داده های آماری اخیر دارد , برای اولین بار حتی در کل قاره اروپا , انرژی های تجدید پذیر نیرو و انرژی الکتریسیته بیشتری نسبت به نیروگاه های هسته ای تولید نمودند و در رسیدن به این دستاورد بزرگ نیروگاه های انرژی خورشیدی بیشترین سهم را داشتند.

کشور انگلستان با تشویق ها و کمک های دولت خود که منجر به افزایش 2.4 گیگاواتی ظرفیت این کشور که 3/1 کل ظرفیت قاره اروپا بوده رهبری گسترش استفاده از این انرژی را بر عهده دارد (منابع غیر رسمی در انگلستان بر پایه تحلیل های انجام شده از مدل های خورشیدی اعداد و ارقام بالاتری چیزی  نزدیک به 3 گیگا وات ارائه نموده اند.).

این موفقیت باعث بدست آوردن مجدد عنوان بزرگترین بازار انرژی های پاک برای انگلستان در سال 2015 خواهد شد و این مطلب را به اثبات می رساند که استفاده از انرژی های پاک به خصوص انرژی خورشیدی در تمام گونه های آب و هوایی مختلف کشور ها راهی به صرفه و مناسب برای تولید انرژی الکتریسیته است.

لازم به ذکر است انرژی خورشیدی در آینده ای نه چندان دور اروپا را از مصرف سوخت های فسیلی کاملا بی نیاز خواهد نمود و پیش بینی می شود دسترسی بهتری به بازار انرژی های خورشیدی در اروپا ایجاد شود. البته گفتنی است که رشد جهانی در استفاده از انرژی خورشیدی نیز بسیار چشم گیر بوده است.

سرعت اروپا در گسترش استفاده از انرژی خورشیدی سال گذشته به پایین ترین حد خود تا سال 2014 رسید و این اتفاق به علت حذف شدن کمک های ارائه شده توسط دولت ها از تعرفه این انرژی ها و وجود عدم قطعیت های فراوان در بازار بود حتی کشور آلمان که در آن زمان بزرگترین بازار این انرژی به حساب می آمد با کاهش 9/1 گیگا واتی در افزایش ظرفیت های خود مواجه شد. همچنین با وجود رقابت تجاری با کشور چین نرخ مالیات سه شرکت چینی وارد کننده صفحات خورشیدی به میزان قابل توجهی افزایش یافت و کف قیمت های این محصولات که پیش از این بر سر آن توافق شده بود برداشته شد. گفتنی است تعدادی از شرکت های آلمانی تولید کننده صفحات خورشیدی از رقابت با کالاهای چینی ضرر هنگفتی کردند و از همین رو کف قیمت تولید که یپش از این به تصویب رسیده بود برداشته شد تا شاهد پیشرفت و رشد تولید در این زمینه باشیم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا