بررسی آزمایشگاه اتمی اتحادیه اروپا از دید باستان شناسی

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دیوید جنکینز David Jenkins که یک متخصص فیزیک هسته ای است به همراه باستان شناسی با نام جان شوفیلد John Schofield که  هر دو از پژوهشگران و اساتید دانشگاه یورک به شمار می روند University of York در حال اجرای یک پروژه پژوهشی متفاوت هستند . این دانشمندان با هدف بررسی آزمایشگاه فیزیک سازمان تحقیقات هسته ای اتحادیه اروپا European Organization for Nuclear Research که به اختصار CERN نامیده می شود  ، به این محل سفر کرده و در حال بررسی بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم  یا ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider هستند . آن ها در مطالعات فوق ، این تجهیزات را از دید باستان شناسان آینده و به عنوان یک سایت باستانی مطالعه می کنند .

این دو دانشمند در رابطه با اهمیت پژوهش خود طی یک نشست مطبوعاتی اعلام کردند : " به سختی می توان در حال حاضر مکانی را جستجو کرد که برای بشر به این اندازه اهمیت داشته باشد . "

در همین رابطه دیوید جنکینز که خود از پژوهشگران و فیزیکدانان مرکز CERN محسوب می شود اعلام کرد : " چشم انداز این مرکز به عنوان محلی که در مدت زمانی کوتاه شاهد میراث با اهمیت انسان امروزی بوده و مطالعه رویدادهای آن اعم از حوادث عادی و حوادث با اهمیت ، دارای ارزش مطالعاتی زیادی است . البته این موضوع به منزله پایان عمر مفید این مرکز محسوب نشده و ما در این پروژه تنها به بررسی حوادث و دیدنی های جذابی که در این مرکز طی 60 سال گذشته اتفاق افتاده است ، می پردازیم . "

شایان ذکر است که ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود به تازگی فعالیت دوباره خود را آغاز کرده و  این دستگاه به دلیل بروز پاره ای از مشکلات ، طی  دو سال گذشته از کار افتاده بود .

بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم جهان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از انتشار تشعشعات مضر ، در تونلی به عمق بیست و هفت کیلومتر در مرز بین سوئیس و فرانسه قرار دارد . موقعیت این دستگاه در نزدیکی شهر ژنو اعلام شده است .

این پروژه در ابتدا ، طی سال 2008 میلادی پس از بیست سال فعالیت ، آماده شده و مورد بهره برداری قرار گرفت . متاسفانه نه روز پس از آغاز به کار این دستگاه ، به دلیل نقص فنی و بالارفتن دمای آهن رباهای ابر رسانه به کار رفته شده در آن ، فعالیت های این مرکز دچار توقف شده و مجددا در سال 2009 آغاز به کار کرد . این دستگاه تا دو سال پیش به فعالیت خود ادامه می داد که مجددا با نقص فنی رو به رو شده و تغییرات و نوسازی جدیدی در آن انجام شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا