آسیب مغزی ناشی از وقفه تنفسی برگشت پذیر است

سیناپرس: آپنه خواب (sleep apnea) یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد در خواب خود تجربه می کنند. آپنه خواب به معنای گرفته شدن مجرای تنفسی در حین خواب است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. پژوهش های قبلی نشان داده بود که آپنه خواب می تواند به بخش سفیدرنگ مغز که زیر قشر خاکستری قرار دارد آسیب برساند . حجم آن را کاهش دهد. این آسیب می تواند به کاهش برخی توانایی های ذهنی انسان و نیز کاهش هوشیاری روزانه بیانجامد.

 

 یکی از رایج ترین شیوه های درمانی برای آپنه خواب، «فشار مثبت پیوسته بر مجرای تنفسی» (CPAP) نام دارد. در این شیوه، با استفاده از کپسول و ماسک، اکسیژن با فشار وارد ریه های فرد خوابیده می شود و به این ترتیب جلوی گرفته شدن مجرای تنفسی را می گیرد.

 

این پژوهش جدید نشان داد که ساختار بخش سفید بیمارانی که سه ماه تحت درمان CPAP قرار گرفتند، تغییر چندانی نیافت. با این حال درمان 12 ماهه با این شیوه توانست موجب ترمیم آسیب وارد شده در طی دوره ابتلا به آپنه شود.

در این مطالعه 17 مرد دارای اختلال شدید آپنه شرکت داشتند و متوسط سنی آنها هم 43 سال بود. این افراد در ابتدای این پژوهش، سه ماه و نیز دوازده ماه بعد از درمان CPAP مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج بررسی نیز با گروه کنترل که فاقد چنین مشکلی بودند مقایسه شد.

در این آزمایشات، از آزمون های عصب روانشناختی و نیز تصویربرداری DTI استفاده شد. این شیوه با بررسی میزان جریان آب در بافت مغز، می تواند میزان حجم بخش سفیدرنگ آن را تعیین کند. گفتنی است، بخش سفید رنگ مغز وظیفه اتصال بخش های مختلف قشر خاکستری مغز را بر عهده دارد.

پیش از این دانشمندان متوجه آسیب به بخش خاکستری مغز به خاطر آپنه شده بودند. جالب اینجا است که فقط سه ماه درمان با شیوه CPAP می توانست موجب ترمیم آسیب های وارده به بخش خاکستری مغز شود. با این حال پژوهش جدید نشان داد که سه ماه درمان CPAP برای ترمیم این آسیب کافی نیست و دوره درمانی 12 ماهه می تواند موثر باشد.

نتایج این پژوهش در ژورنال Sleepمنتشر شده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا