کشف داروی موثر در بهبود آنفولانزا

در طول سال ها متمادی ، دانشمندان تلاش کرده اند تا داروها و یا واکسن هایی برای مقابله با ویروس آنفولانزا ایجاد کنند اما تا کنون موفقیت های کمی در این حوزه  به دست مده است و پزشکان هنوز نتوانسته اند از رشد و گسترش این ویروس جلوگیری کنند .  به تازگی گروهی از  دانشمندان کانادایی موفق شدند تا دارویی را بسازند که  با ایجاد اختلال در مسیر حرکتی ویروس ، مانع از عملکرد آن می شود .

در این مطالعات سه گونه آنفولانزا بر روی دو نژاد مختلف از موش ها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج به دست آمده از آن به گونه ای بود که دانشمندان را متقاعد ساخت که این دارو بر روی انسان نیز موثر خواهد بود .  

در وضعیت نارسایی تنفسی ، رگ های خونی ؛ مایعی  را در کیسه های هوای ریه تخلیه می کنند و این دارو مانع از نفوذ این مایع توسط رگ های خونی شده و  ویروس آنفولانزا را مورد هدف قرار می دهد . این داروی جدید که  Vasculotide نامیده شده است ،  توسط محققان بیمارستان سانی بروک (Sunnybrook Hospital) در شهر تورنتوی کانادا ایجاد شده است . لازم به ذکر است ، این دارو بر سلول هایی  که رگ های خونی را پوشانده اند ، تاثیر می گذارد .

گفتنی است این داروی جدید بر آنفولانزاهای مختلفی از جمله آنفولانزای خوکی که در سال 2009 گسترش پیدا کرده بود ، موثر است . در طول آزمایش این دارو ، 80 درصد از موش هایی که از این دارو مصرف کرده اند ، جان سالم به در بردند  در حالی که تمامی موش هایی که هیچ گونه دارویی استفاده نکرده بودند در طول یک هفته جان خود را از دست دادند .

قابل ذکر است ، این دارو به همراه آنتی ویروس بدون اینکه توانایی بدن بیمار را به خطر اندازد ، سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده تا به مقابله با ویروس بپردازد . این دارو زمانی که آثار عفونت در بیمار ظاهر شد نیز اثر گذار خواهد بود .

در خاتمه لازم به ذکر است که شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا