هنوز اطلاعات علمی از دریاها نداریم

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی عصر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس ها در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: با توجه به رشد روزافزون جمعیت، توسعه صنعت و فناوری های استفاده از آبها، بدون شک در آینده برای تامین نیازهای خود مجبور به پناه بردن به دریاها و اقیانوس ها هستیم.

وی تاکید کرد: تاکنون آنطور که باید برای حفاظت از دریاها و اقیانوس ها از فناوری های موجود استفاده نکردیم، استفاده از این ظرفیت نیاز به سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد که باید جدی گرفته شود.

فرشچی اظهار کرد: در زمینه استفاده از ظرفیت دریاها برای به دست آوردن انرژی پاک نیز ضعیف بوده ایم که باید با برنامه ریزی دقیق تر و جامع تری پیش رویم.

وی ادامه داد: بخش های جنوبی دریای خزر و عمان از عمق زیادی برخوردار است بنابراین می توانیم با استفاده از فناوری های مربوط به اکتشاف در دریاها، به دنبال منابع غنی باشیم که در اعماق وجود دارند.

فرشچی اظهار کرد: هنوز اطلاعات جامع و علمی از دریاها نداریم به عنوان مثال تاکنون یک آمار دقیق علمی از گونه های جانوری موجود در دریاها اعلام نشده است در واقع دانسته های دریایی ما بسیار ناقص است.

وی به تهدیدات دریاها توسط انسان ها اشاره کرد و گفت: برای حفاظت از دریاها باید از خودمان شروع کنیم در غیر اینصورت محیط زیست پهنه های آبی همواره با تهدید مواجه خواهد بود.

فرشچی با بیان اینکه 19 منطقه جهانی آبی وجود دارد که تمام آنها در زمینه توسعه موفق نیستند افزود: هیچ منطقه آبی در اهداف خود موفق نبوده است مگر اینکه با بخش های دولتی یا خصوصی هم افزایی داشته و هم اینکه با کشورهای همسایه تعامل خوبی برقرار کرده باشد.

وی ادامه داد: یکی از اساسی ترین مشکل دریاها در استان های ساحلی بحث زباله است ، تاکنون کارهای زیادی انجام شده است اما نتیجه آنها محسوس نیست بر این اساس حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که از امروز به دریاها و خود قول دهیم دیگر زباله به ویژه ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف را در دریاها رها نکنیم.

سازمان ملل متحد در سال 2008 روز 8 ژوئن برابر با 18 خرداد را روز جهانی دریاها و اقیانوس ها نامگذاری کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا