هسته هلو راز باستانی این میوه را بر ملا کرد

سیناپرس: اهلی سازی محصولات مختلف کشاورزی و باغی به معنای پرورش انواعی از گیاه که ویژگی های مطلوب ما را دارد است. با اینکه تا همین اواخر به اطلاعات خوبی در مورد اهلی سازی گیاهان یک ساله ای نظیر برنج و گندم دست یافته بودیم، اما اطلاعات چندانی در مورد نقش درختان در کشاورزی در هزاران سال پیش و نیز نحوه اهلی سازی آنها نداشتیم.

 

در مطالعه ای جدید که توسط متخصصان باستانشناسی به انجام رسید، این نتیجه حاصل شد که حدود 7500 سال پیش، انسان های ساکن در دره پایین رود یانگ تسه در جنوب جین، به اهلی سازی درخت هلو پرداختند.

 

تاریخ نگاری کربنی از هسته های هلوی بر جای مانده از آن دوران به این نکته اشاره دارد که هلوهای پرورش یافته در آن دوران با هلوهایی که به صورت طبیعی در طبیعت یافت می شد متفاوت بود.

درخت هلو بر خلاف بسیاری دیگر از درختان خیلی سریع و در طی حدود 2 تا 3 سال به میوه دهی می رسد، بنابراین انتخاب ویژگی های مطلوب که گام اول اهلی سازی است، خیلی سریع برای این نوع درخت انجام می شود. مشکل اصلی در این پژوهش، شناسایی فرآیند این انتخاب بر اساس شواهد موجود باستانی بود.

با کاوشهای انجام شده در منطقه باستانی دره یانگ سته، پژوهشگران به هسته هایی از میوه هلو برخوردند که در طی هزاران سال به خوبی حفظ شده بودند. این دانشمندان در گام بعدی، این هسته ها را با هسته های هلوی یافت شده در 6 منطقه باستانی دیگر که حدود 5000 سال قدمت داشتند مقایسه کردند.

با مقایسه اندازه هسته های به دست آمده از هر یک از این مناطق، آنها به این نتیجه رسیدند که هلوهای منطقه دره یانگ سته به مراتب از نظر اندازه بزرگتر از هلوهای سایر مناطق بودند. از آنجا که اندازه بزرگ تر میوه، یکی از ویژگی های مطلوب از نظر انسان شمرده می شود، این نتیجه حاصل شد که بشر در 7500 سال پیش در این ناحیه، هلو را اهلی کرده است.   

این یافته همچنین بیانگر این است که انسان ها در هزاران سال پیش نقش منفعلانه ای در قبال محخیط اطراف خود نداشتند و می توانستند انواعی از گیاهان که دارای مطلوبیت بیشتری است را بیشتر کشت کنند.

مشروح این پژوهش در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا