دلیل کاهش توانایی سلول های بنیادین در ترمیم عضلات

سیناپرس: فرآیند پیری و سالمندی عوارض مختلفی دارد که شاید یکی از مهم ترین آنها را باید در کم شدن میزان ترمیم عضلات در بافت های مختلف دانست. به صورت طبیعی، سلول های بنیادین، بافت های فرسوده بدن را ترمیم می کنند. اما این توانایی در میانسالی رو به افول گذاشته و در سالمندی و تا هنگام مرگ به کمترین میزان خود می رسد.

گروهی از پژوهشگران با بررسی دقیق نقش مسیرهای عصبی پیام رسان در این پدیده به این نتیجه رسیدند که یک مسیر عصبی پیام رسان خاص، نقشی کلیدی در این میان دارد. این مسیر عصبی JAK/STAT نام دارد. بخش هیجان انگیز این پژوهش وقتی بود که با استفاده از داروهایی خاص، این مسیر عصبی را در چند حیوان پیر مسدود کردند و با کمال شگفتی دیدند که سلول های بنیادین رفتاری همانند رفتار سلول های بنیادین در حیوانات جوان تر را در پیش گرفتند.

به صورت طبیعی و با افزایس سن، مسیر عصبی JAK/STAT بر نحوه تقسیم سلولی سلول های ماهیچه ای تاثیر می گذارد و به کاهش توانایی بدن برای ترمیم بافت عضلانی می انجامد.

با اینکه این پژوهش هنوز در ابتدای راه است، این تیم پژوهشی نیز به دنبال طراحی شیوه های درمانی جدید برای درمان بیماری های از بین برنده ماهیچه ها (نظیر دیستروفی عضلانی) هستند.

این پژوهش در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا