کاهش عوارض پیوند مغز استخوان با ویروس خرگوش

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، محققان کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا در آمریکا متوجه شدند که ویروس myxoma بطور همزمان سبب کشته شدن سلول های سرطانی و پیشگیری از ابتلا به بیماری پیوند علیه میزبان 'GVHD' می شود.این بیماری یکی از خطرناکترین عوارض پیوند مغز استخوان است.

پیوند مغز استخوان یک روش مهم درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان های خون مانند لوسمی و مولتیپل میلوما است.

درصورتیکه مغز استخوان یک بیمار به اندازه کافی سلول های بنیادی سالم تولید نکند با پیوند مغز استخوان، سلول های سالم وارد بدن بیمار می شود تا جایگزین مغز استخوان بیمار شود.

با این وجود این کار خطراتی نیز دارد زیرا گلبول های سفید تازه پیوند داده شده می تواند به بدن شخص دریافت کننده حمله کنند که به آن بیماری علیه میزبان گفته می شود.

این بیماری می تواند سبب تنگی نفس، دردهای شکمی و در موارد شدید منجر به مرگ بیمار شود.

ویروس Myxoma معمولا در خرگوش های موجود در استرالیا و اروپا یافت می شود. این ویروس در خرگوش ها می تواند به ابتلا بیماری بسیار کشنده myxomatosis منجر شود اما در انسان ها این ویروس بی خطر است.

محققان با آزمایش این ویروس بر روی سلول های انسانی در آزمایشگاه، ویروس myxoma را به گلبول های سفید خون معروف به سلول های T چسباندند و بعد از آنها در بخشی از پیوند مغز استخوان استفاده کردند.

زمانی که پیوند مغز استخوان صورت گرفت این ویروس نه تنها مانع از ابتلا به بیماری پیوند علیه میزبان شد بلکه به سلول های سرطانی موجود در بدن بیمار حمله کرد و آنها را از بین برد.نتایج این تحقیق در مجله Blood منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا