سلامت اقیانوس ها سلامت زمین را تضمین می کند

در حقیقت اقیانوس ها منشاء بسیاری از رویدادهای طبیعی هستند و بدیهی است که در این شرایط نمی توان نقش اقیانوس ها در تنظیم شرایط اقلیمی و آب و هوایی را نادیده گرفت.

 خشکی ها فقط 30 درصد کل کره زمین را تشکیل می دهد و اقیانوس ها گستره وسیعی از سطح زمین را در برگرفته است. استفاده  بی رویه از منابع اقیانوسی و اسیدی شدن آب اقیانوس ها به دلیل گرم شدن کره زمین به اکوسیستم آسیب رسانده و سلامت و رفاه بشر را تهدید می کند. افزایش سطح آب دریاها تهدیدی جدی برای زندگی بشر است . این در حالی است که ما ساکنان زمینی می توانیم با همیاری و همکاری همدیگر در برابر این تهدید هایی که در کمین اقیانوس هاست، از این منبع ارزشمند محافظت کنیم.

هشتم ژوئن مصادف با هجدهم خرداد ماه  با هدف نجات اقیانوس ها از خطر آلودگی  و حفاظت از این منابع ارزشمند و مهم تر از همه حفظ گونه های ساکن محیط زیست دریایی از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی اقیانوس ها نامگذاری شده است. اگرچه هر سال فقط یک روز به نام روز جهانی اقیانوس ها نامگذاری می شود اما خبرهای متعدد مطرح شده درباره مشکلات پیش روی اکوسیستم های آبی و دریایی بیانگر این است که باید پیش از پیش به این اکوسیستم ارزشمند توجه داشته باشیم. نشت لکه های نفتی ، نابودی صخره های مرجانی و انقراض گیاهان دریایی، صید بی رویه آبزیان، افزایش حجم زباله های پلاستیکی و به طور کلی مشکلات موجود در حوزه دریاها و اقیانوس ها به این معنی است که حمایت بشر از اقیانوس ها در دنیای امروز به یک ضرورت بدل شده است .

اقیانوس ها از سرمایه های طبیعی زمین محسوب می شود و در حقیقت اقیانوس ها را می توان به کارخانه ای تشبیه کرد که تامین کننده محصولات و خدمات ارزشمندی برای بشر است. این در حالی است که افزایش دمای جهانی، آلودگی اقیانوس ها، استفاده بیش از حد از این منابع طبیعی از مهم ترین عوامل به خطر انداختن سلامت اقیانوس ها به شمار می آید.

روز جهانی اقیانوس ها فرصت مناسبی است برای یادآوری این ضرورت و متعهد شدن نسبت به اهمیت حفظ اقیانوس ها که حیات از آنجا آغاز شده است . باید توجه داشت که آینده ما انسان ها نیز تا حد زیادی به سلامت اقیانوس ها وابسته است. با توجه به ضرورت توجه به این موضوع مهم امسال شعاری با همین مضمون به عنوان شعار روز جهانی اقیانوس ها انتخاب شده است. " اقیانوس های سالم، سیاره سالم" . بنابراین اگر بخواهیم در آینده در سیاره سالم زندگی کنیم باید سلامت اقیانوس ها را تضمین کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا