تولید سلولزهای باکتریایی باقابلیت کاربرد درصنایع مختلف توسط محققان ایرانی

به گزارش ایرنا سلولز حاصل از باکتری ها (سلولز باکتریایی)، یکی از پلیمرهای زیستی است که جایگزینی نویدبخش برای سلولزهای گیاهی (الیاف چوب) در کاربردهای خاص مانند پزشکی، لوازم آرایشی، کاغذ و صنایع غذایی به شمار می رود.

خصوصیات منحصر به فرد فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی سلولز باکتریایی، مانند خلوص و تبلور بالاتر و امکان پلیمریزاسیون بهتر، آن را از سایر انواع سلولزها متمایز می کند.

دکتر فرانک محمدکاظمی مجری این طرح پژوهشی، با بیان اینکه تولید این محصول در مقیاس تجاری و انبوه از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: در این پژوهش سعی بر استفاده از روش و فرمولاسیونی برای افزایش تولید سلولز با ویژگی های مطلوب شده است. برای این منظور از محیط های کشت مختلف و منابع متفاوت کربن در تولید سلولز باکتریایی استفاده شده است.

وی گفت: نتایج این تحقیقات امکان تولید نانوسلولز با هزینه کمتر و خواص مطلوب تر را ارایه می دهد، همچنین بازده تولید از طریق این روش افزایش می یابد.

محمدکاظمی ادامه داد: تولیدکنندگان عرصه صنایع غذایی و دارویی، پزشکی، مهندسی بافت، تصفیه آب و انواع مختلف کامپوزیت ها می توانند از نتایج این طرح استفاده کنند.

محمدکاظمی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر کاظم دوست حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر مهرداد آذین و دکتر علیرضا عشوری اعضای هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در انجام این طرح پژوهشی همکاری داشته اند. نتایج این طرح پژوهشی در نشریه Carbohydrate Polymers به چاپ رسیده است.