گام جدید برای شارژ تلفن همراه با صدا

سیناپرس: سالهاست که پژوهشگران می کوشند تا به شیوه ای کارامد برای تبدیل صداهای مختلف به جریان الکتریکی و استفاده از آن برای شارژ تلفن همراه دست یابند. در سال 2011، گروهی از دانشمندان کره ای توانستند برای نخستین بار به این فناوری دست یابند، اما خروجی این فناوری تنها 50 میلی وات بود و نمی توانست در عمل به شارژ باتری بیانجامد.

در این میان دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن که پروژه ای را با شرکت مایکروسافت به انجام می رسانند، موفق شدند گامی  بزرگ در این راه بردارند. این تیم پژوهشی توانست نمونه ای اولیه ایجاد کند که می تواند با صداهایی نظیر سروصدای ترافیک و حتی صداهای موجود در ورزشگاه ها، جریان الکتریکی تولید و آن را به باتری تلفن همراه منتقل سازد.

در این فناوری از نانومیله های اکسید روی استفاده شده اشت. وقتی این نانولوله ها فشرده و یا کشیده می شوند، می توانند این نیروی مکانیکی وارد را به جریان الکتریکی تبدیل کنند. این نانومیله ها بر روی سطحی که می تواند فشرده و یا کشیده شود قرار می گیرند.

در این فناوری جدید، نانومیله ها بر روی صفخات پلاستیکی اسپری می شوند و سپس این صفحه در دمای 90 درجه قرار می گیرد. این دما سبب گسترده شدن نانومیله ها در سراسر صفحه می شود. همچنین در این شیوه از آلومینیوم به جای طلا بهره گیری شده است که همین مساله هزینه نهایی را کاهش می دهد.  

از این فناوری برای شارژ گوشی نوکیا 925 استفاده شد. این فناوری توانست 5 ولت الکتریسیته تولید کند که برای شارژ این گوشی کافی است.

در صورت فراگیر شدن این شیوه، دیگر نگرانی از تمام شدن شارژ باتری گوشی همراه تا حدی حل می شود، زیرا حتی با صدای کاربر در حین گفتگوی تلفنی نیز می توان باتری گوشی را شارژ کرد.

treehugger  :منبع   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا