پروژه عینک زیستی تکمیل می شود

سیناپرس: مدتی است که عینک معروف ساخته شده توسط شرکت گوگل وارد بازار شده است. این عینک می تواند با اتصال به اینترنت، اطلاعاتی نظیر نقشه و ایمیل را در برابر چشمان کاربر نمایش دهد. اما امکانات موجود در این وسیله، نوید بهره گیری های بیشتری از آن را می دهد.

گروهی از پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست به همراه همکاران خود در موسسه فناوری جورجیا توانستند با استفاده از ژیروسکوپ، شتاب سنج و نیز دوربین موجود در عنیک گوگلی، اطلاعات ارزشمندی را در مورد میزان تنفس و ضربان قلب فرد دریافت کنند.

این پروژه«عینک زیستی» (BioGlassنام دارد و هدف از آن، استفاده از قابلیت های بالقوه عینک گوگلی برای مقاصد سلامت و پزشکی است. در این پروژه از حسگرها و نیز دوربین این عینک برای سنجش کارکرد «بالیستوکاردیوگرام» (BCG) انسان استفاده می شود.

منظور از بالیستوکاردیوگرام، سنجش سیگنالهای مکانیکی بسیار جزئی در بدن است که به خاطر پمپاژ خون در رگها صورت می گیرد. در واقع با هر بار تپش قلب، خون در رگها به جریان افتاده و همین موجب ایجاد لرزشی خفیف در سراسر بدن می شود.

دانشمندان با آزمودن این شیوه بر روی 12 کاربر مختلف به این نتیجه رسیدند که این شیوه می تواند ضربان قلب را با خطای حداکثر یک تپش در دقیقه و تنفس را نیز با خطای حداکثر یک دم و بازدم در دقیقه تعیین کند که در نوع خود دقیق شمرده می شود.

این پژوهشگران همچنین یک برنامک اندروئیدی برای تحلیل اطلاعات دریافتی از ژیروسکوپ، شتاب سنج و دوربین عینک گوگلی طراحی کردند که می تواند در موقعیت های مختلف بدن نظیر نشسته، درازکش، ایستاده و حتی در حال حرکت، اطلاعات ارزشمندی به ما ارائه دهد.

همچنین این مجموعه پژوهشی در حال حاضر در حال بررسی امکان بهره گیری از این اطلاعات برای مقاصد عملی به منظور ارتقای سلامت کاربران ست.

منبع: affect.media.mit.edu

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا