کشف عمیق‌ترین گودال حرارتی اقیانوس آرام

روبات زیر دریایی متعلق به موسسه تحقیقاتی آکواریوم مونتربی Monterey Bay Aquarium's Research Institute مخفف MBARI در تحقیقات جدید خود موفق به شناسایی عمیق ترین چشمه آب جوشان و پر حرارت در عمق اقیانوس آرام با دمای ۳۵۰ درجه سانتیگراد شد.

این روبات زیردریایی به همراه یک کنترل از راه دور موفق به شناسایی و همینطور فیلمبرداری از منطقه ای شده که در حدود ۱۲۵۰۰ فوت زیر عمق آب های منطقه ماهیگیری مکزیک بوده و از آن به عنوان عمیق ترین منطقه آب پر حرارت و جوشان شناخته شده در اقیانوس آرام یاد می شود.

کشف این روبات زیر دریایی بسیار حائز اهمیت است زیرا پیش از این هیچ ماهواره یا تجهیزات دریایی و … نتوانسته بود این منطقه را کشف کند. از سوی دیگر، گرمای بیش از حد این منطقه نیز اجازه دسترسی به هیچ انسانی را نمی داد. اما اکنون با کمک فناوری و این روبات دسترسی به این نقطه ساده و سهل شده است. علاوه بر گرمای این ناحیه، فشاری که در عمق ۳۸۰۰ متری زیر آب های اقیانوس جاری است به حدی بالاست که هیچ زیر دریایی نمی تواند به این نقطه وارد شود.

موجودات دریایی که در این نقطه زندگی می کنند نیز به دلیل داشتن شرایط سخت و دشوار زندگی تبدیل به موجودات خشنی شده اند تا قادر به زندگی و سازگاری با چنین محیطی باشند.

به گزارش مهر، آب در داخل این شکاف ها به ماگمای جوشان می رسد و پس از آنکه دمای آب تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد افزایش یافت همراه با مواد معدنی ماگمایی به بیرون می ریزد که باعث ایجاد رسوب مواد معدنی و فوران آب جوشان در اعماق کمتر را به دنبال دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا