گزارش ویدئویی از مستحکم ترین پناهگاه دنیا

یک شرکت استونیایی به نام ترامیل (Terramil) موفق به ساخت یک پناهگاه ضد آب ، سیار ، قابل حمل و مقاوم در برابر بمب شده است . این پناهگاه از لوله پلاستیکی ساخته شده که البته از جنس پلاستیک های عادی نیست . این پناهگاه سیار در برابر گلوله های کالیبر ناتو (NATO calibre) مقاوم بوده و دوازده نفر ظرفیت دارد . لازم به ذکر است که این پناهگاه در دمای بین 50 – تا 80 درجه سانتیگراد مقاومت می کند .

سازندگان این پناهگاه ضد بمب اعلام کردند که این پناهگاه در جهان منحصر به فرد بوده و می توان آن را به سرعت در هر جا آماده استفاده کرد .

پیتر کیرتسی (Peeter Kirtsi) مخترع این پناهگاه در این رابطه می گوید : برای نصب و راه اندازی این پناهگاه ، حدود یک و نیم ساعت زمان مورد نیاز است. البته ما زمان را از موقع حرکت کامیون حمل تجهیزات و تخلیه آن، آغاز کرده و با به پایان رسیدن مراحل انجام کار ، در حالی که پناهگاه به درستی سر جای خودش قرار داده شده و قابل استفاده بود ، محاسبه کرده ایم .

این پناهگاه در حدود 6 متر طول و تقریبا دو تن وزن دارد . نمایندگان شرکت ترامیل می گویند که برای حمل و نصب این پناهگاه نیاز به جرثقیل و تجهیزات ویژه نیست و با کمک یک بیل مکانیکی ساده نیز می توان به برپایی و نصب آن اقدام کرد. لازم به ذکر است که این پناهگاه باید درون زمین و در عمق 50 متری جاسازی شود . به اعتقاد سازندگان آن در این شرایط حتی ممکن است پناهگاه در برابر حمله هسته ای نیز مقاومت کند البته این مساله هنوز ثابت نشده است .

این پناهگاه توسط دانشگاه تارتو (University of Tartu) استونی و همچنین توسط نیروهای ناتوی ایالات متحده در یک ماموریت آموزشی در این کشور مورد آزمایش قرار گرفت .

پیتر کیرتسی در این رابطه اظهار داشت : ” ما آن را برابر طیف وسیعی از سلاح های مختلف آزمایش کردیم و پناهگاه هیچ آسیبی ندیده است . ما تجهیزاتی در اختیار داریم که می توانند فشار، ارتعاش، شدت صوت و هر چیزی را که برای انسان خطرناک است اندازه گیری کند . در این آزمایش ها با سنجشی که توسط این تجهیزات انجام داده ایم نشان می دهد که به پناهندگان این پناهگاه آسیبی وارد نخواهد شد .

با استفاده از این پناهگاه ها می توان یک شهرک زیر زمینی برپا ساخت در حالی که اتاق های این واحد ها از هیچ منظره ای برخوردار نیستند . لازم به توضیح است که هزینه هر واحد پناهگاه 12 نفره با تختخواب های تاشو 18 هزار یورو هزینه در بر دارد  .

در حال حاضر کشورهایی چون عربستان سعودی ، پاکستان ، هند و مصر برای خرید این پناهگاه های سیار اعلام علاقمندی کرده اند .

ترجمه: احسان محمدحسینی- فاطمه کردی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا