راهکاری تازه برای پرواز طولانی‌ مدت پهپادها

به همین علت مدت زمانی که یک کوآدروتور (پهپاد چهارموتوره) می تواند پرواز کند، محدود است. با ایده جدیدی که شرکت هورایزن آن مند سیستمز (Horizon Unmanned Systems) مبنی بر استفاده از یک منبع انرژی دیگر مثل پیل سوختی هیدروژنی پیشنهاد داده است، می توان بر این مشکل غلبه کرد.

در حال حاضر یک کوآدروتور با هر بار شارژ کامل باتری می تواند حدود نیم ساعت پرواز کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پهپاد ساخت این شرکت ـ که هایکوپتر نام دارد ـ می تواند هر بار تا چهار ساعت در هوا بماند و اگر محموله ای 900 گرمی نیز حمل کند، این مدت دو ساعت و نیم خواهد بود.

این کار با استفاده از دو مخزن ذخیره هیدروژن و نوعی پیل سوختی به نام پیل سوختی فرابنفش ـ که ساخته هورایزن انرجی سیستمز است ـ عملی خواهد شد.

در پیل سوختی جریان الکتریکی به وسیله واکنش بین هیدروژن و اکسیژن به وجود می آید. صفحه ای فلزی الکترون اتم هیدروژن را از آن جدا می کند. سپس این الکترون به اتم اکسیژن اضافه می شود. در این فرآیند آب به عنوان یک محصول فرعی تولید می شود.

چون هیدروژن گاز است، ذخیره و حمل آن وزن اضافه چندانی به پهپاد اضافه نمی کند. وزن هیدروژن ذخیره شده در مخازن پهپاد تنها 110 گرم است، اما بنا بر ادعای شرکت سازنده، پیل سوختی با استفاده از همین مقدار هیدروژن می تواند به اندازه یک باتری لیتیوم یون سه کیلوگرمی الکتریسیته تولید کند.

شرکت سازنده تصمیم دارد، اواخر سال 2015 میلادی یک پرواز آزمایشی چهار ساعته انجام دهد. هایکوپتر پیش از این در نمایشگاه 2015 انجمن بین المللی پرنده های بدون سرنشین به نمایش در آمده بود.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا