تفاوت مغز میمون های سردسته و معمولی

سیناپرس: میمون ها جزو حیواناتی هستند که زندگی اجتماعی دارند. در زندگی اجتماعی معمولاً با یک سلسه مراتب جایگاه گروهی روبرو هستیم که در راس آن یک عضو ارشد و فرمانده و در زیرمجموعه آن نیز گروهی گسترده تر از اعضای فرمانبردار قرار دارند. در این پژوهش جدید از مغز 25 میمون تصویربرداری شد. این تصویربرداری در حین انجام فعالیت های حافظه ای مغز و نیز کارکردهای مربوط به تصمیم گیری به انجام رسید.

 

با اینکه این میمون ها از نظر جنسیت و نیز سن با هم متفاوت بودند، اما الگوی فعالیت مغزی اعضای طبقه های مشخص اجتماعی آنها مشابه هم بود. برای نمونه، ساختار و نحوه فعالیت مغزی میمون های سرگروه و ارشد با ساختار و فعالیت مغز میمون های زیردست تفاوتی آشکار داشت.

 

در مغز میمون های سرگروه، بخش هایی مشخص، به ویژه امیگدالا، هیپوتالاموس و نیز هسته های رافه (raphe nucleus) مغز بزرگتر از مغز زیردستان آنها بود. همچنین این پژوهش مشخص ساخت که فعالیت های مغز میمون های سرگروه به مراتب هماهنگ تر از همان فعالیت ها در مغز زیردستان است.

این دانشمندان هنوز نمی دانند که آیا این ویژگی ها ذاتی هستند یا اکتسابی. با این حال آنها بر این باورند که هر دوی این عوامل در ایجاد ویژگی های برتر مغزی نق شدارند، یعنی بخشی از آنها مادرزادی است و بخشی دیگر در حین رشد پرورش می یابد. گفتنی است نواحی ذکر شده در مغز انسان نیز فعالیت هایی مشابه دارند.

مشروح این مطالعه در نشریه PLOS Biology  ذکر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا