گزارشی از روند آماده سازی بزرگترین تلسکوپ دنیا

مقامات مسوول راه اندازی بزرگترین تلسکوپ دنیا در گزارشی اعلام کردند : بزرگترین تلسکوپ دنیا ، کار خود را در سال 2021 میلادی در جستجو در کهکشان ها از منطقه بیابانی آتاکاما (Atacama Desert) در شمال شیلی آغاز خواهد کرد.

ساخت تلسکوب ماژلان بسیار بزرگ (Giant Magellan Telescope) در حال حاضر تحت پوشش پروژه ای بین المللی با مشارکت یازده کشور آغاز شده است. هزینه اولیه این ساخت و ساز بیش از پانصد میلیون دلار امریکا در نظر گرفته شده است . این تلسکوب به عنوان اولین تلسکوپ از نسل جدید تلسکوپ های بسیار بزرگ شناخته می شود .

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده از روند فعالیت های این تلسکوپ ؛ طراحی تلسکوب ماژلان به گونه ای انجام شده که تصاویر به دست آمده از آن ده برابر واضح تر از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) باشد . پیش بینی می شود که در سال 2021 تلسکوب ماژلان کار خود را آغاز کرده و پروژه ساخت آن در سال 2024 به طور کامل اجرا شود .

وندی فریدمن (Wendy Freedman) از اعضای هیات مدیره سازمان تلسکوپ ماژلان بسیار بزرگ (GMTO) و استاد ستاره شناسی و فیزیک نجومی در دانشگاه شیکاگو (University of Chicago) در این رابطه چنین توضیح می دهد : " تلسکوپ ماژلان آغاز یک دوره جدید در نجوم را نوید می دهد . به نظر می رسد که این تلسکوپ اولین اشیائی که در جهان ، نور مانع از مشاهده آن می شد را نشان داده و به کشف رمز و راز انرژی تاریک (dark energy) و ماهیت تاریک (dark matter) کمک کند . تلسکوپ ماژلان همچنین از پتانسیل شناسایی سیارات قابل سکونت در کهکشان های  اطراف نیز برخوردار خواهد بود و امیدواریم بتواند در این رابطه به دانشمندان کمک کند . "

ادوارد موسیس (Edward Moses) رئیس مرکز برنامه ریزی  تلسکوپ ماژلان (GMTO) اعلام کرد : در این پروژه شرکای علمی جهانی از جمله استرالیا ، برزیل ، کره جنوبی ، ایالات متحده امریکا و کشور میزبان شیلی در فاز اولیه همکاری می کنند . فاز اولیه این پروژه آماده سازی ساخت و ساز شامل ایجاد پایه در منطقه قله کوه در لاس کامپاناس (Las Campanas) در شمال شیلی و ساخت هفت بخش عظیم آینه اولیه تلسکوپ است .

لازم به ذکر است که پروژه ساخت این تلسکوپ به طور کامل در حدود یک میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت .