عدم سرمایه گذاری کافی در علوم پایه

سیناپرس: سرپرستی یک آزمایشگاه و مرکز شبیه سازی کامپیوتری در دانشگاه صنعتی اصفهان ، معاونت علمي و تقسيم كار ملي مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و عضویت در اندیشکده علوم این مرکزاز جمله فعالیت های کنونی پروفسور اکبرزاده است.

گفتگوی ما را با ایشان بخوانید

رابطه شما با فیزیک  چگونه آغاز شد؟

از دوران دبیرستان به دروس فیزیک و ریاضی علاقمند بودم. در کنکور سراسری در رشته فیزیک دانشگاه فردوسی ( مشهد ) قبول شدم. ابتدا در مورد تحصیل دراین رشته تردید داشتم لیکن پس از مشورت با دیگران و ارزیابی شرایط براین تردید غلبه کردم ومصمم شدم تحصیل دراین رشته را تا آخرین مرحله به انجام برسانم. از آن به بعد با جدیت و سخت کوشی کار را ادامه دادم.

چه افرادی در این تصمیم گیری دخیل بودند؟

یکی از دایی های من که چند سالی از من بزرگترو از استعداد خوبیبرخوردار بود در رشته ریاضی فیزیک تحصیل کرده بود و در نگاه من انسانی موفق و الگویی مناسب تلقی می شد.

آیا اگر زمان به عقب بازگردد بازهم همین  رشته را انتخاب می کنید؟

مطمئن نیستم. احساس می کنم به بعضی از حوزه های علوم انسانی نظیر جامعه شناسی و اقتصاد دلبستگی بیشتری دارم.

علاقمندی های  متفرقه تان کدام است؟

به مطالعات تاریخی بویژه تاریخ اسلام و ایران علاقمندم.

سفرهای زیارتی را دوست دارم.

از مصاحبت اعضای خانواده ام لذت می برم.

در صورت فراغت پیاده روی و تا حدودی کوه نوردی را دوست دارم .

نقاط ضعف و قوت علم در کشور؟

نقاط قوت : رشد علمی در کشور خوب است . جوانان با هوش ، با انگیزه و دارای اعتماد به نفس برای فعالیت های علمی در کشور فراوانند. مراکز دانشگاهی بویژه تحصیلات تکمیلی گسترش چشمگیری داشته است. دستاوردهای علمی ما در بعضی عرصه ها نظیر هسته ای ، دفاعی .. قابل تحسین است. در بعضی از زمینه های علمی جایگاه ویژه ای را درمنطقه و حتی جهان کسب کرده ایم.

نقاط ضعف : مشکل در مدیریت علمی کشور است. هنوز تحقیقات علمی و دانشگاهی ما بطور کامل در خدمت رفع نیاز های کشور قرار نگرفته است . گسترش شاخه های علمی هدفمند با توجه به فرصت ها و چالش های کشور انجام نمی گیرد. نگرانی اشتغال برای فارغ التحصیلان تحصیل کرده جدی است. هنوز معضل مهاجرت نخبگان را نتوانسته ایم مرتفع نماییم.

چالش های فعلی حوزه کاری خودتان را چه مواردی می دانید؟ و بطورکلی توسعه علمی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

در حوزه های علوم پایه به ویژه فیزیک سرمایه گذاری کافی نمی شود. با توجه به اینکه تحقیقات در رشته های بنیادی ماهیت بلند برد دارد و در کوتاه مدت نتایج ملموسی حاصل نمی شود و ضمنا پرهزینه است غالبا این رشته ها مورد غفلت قرار می گیرند. با توجه به اینکه بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری دراین حوزه ها را ندارد لذا این وظیفه بر عهده دولت است.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره زندگی علمی شما چیست ؟

تلخ ترین : عدم موفقیت در رشته مورد نظر در کنکور سراسری.

شیرین ترین : دفاع موفق از پایان نامه دکترا در یک دانشگاه معتبر.

موفقیت خودتان را در چه عواملی خلاصه می کنید؟

نظم ، پشتکار و توکل به خداوند

برای آینده کاری خود چه اهدافی مدنظر دارید؟

فعلا بخش قابل توجهی از وقتم را در زمینه کمک به تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صرف می کنم. ممکن است در آینده بتوانم زمان بیشتری را به پژوهش در حوزه فیزیک اختصاص دهم. در آن صورت ممکن است به تالیف کتاب در این حوزه مبادرت نمایم.

توصیه شما به علاقمندان حوزه تخصصی تان  برای پیشرفت در این زمینه چیست؟

لازمه موفقیت در هر عرصه ای نظم کاری،برنامه ریزی وپشتکاربرای اجرای آن و در راس همه توکل به خداوند است. فیزیک رشته عمیق و پر دامنه ای است و آدم های سخت کوش ، صبورو ژرف اندیش را طلب می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا