مطالعه واکنش حیوانات نسبت به آینه در جنگل

معمولا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در مواجهه با تصویر خود در آینه ، واکنش هایی مانند چنگ زدن و واق واق کردن از خود نشان می دهند . اما واکنش حیوانات وحشی در جنگل نسبت به این پدیده چگونه خواهد بود ؟ این موضوع سبب شد تا یک عکاس فرانسوی  با نام خاویر هوبرت بریر Xavier Hubert Brierre  اقدام به نصب یک آئینه بزرگ در میانه جنگل کند تا واکنش های  حیوانات وحشی را در برخورد با انعکاس تصویر خود در آینه ثبت شود . واکنش هائی که گاه خنده دار و گاه پرخاشگرانه بود . در این میان برخی حیوانات مانند شامپانزه ها قادر به درک بهتری از تصویر خود بوده و سرگرم بازی و شکلک در آوردن در برابر آئینه شدند ولی در عوض برخی دیگر از حیوانات مانند پلنگ و گوریل ، به تصویر خود در آینه حمله کردند . در حقیقت گوریل و پلنگ مورد نظر قادر به درک تصویر خود در آینه نشده و گمان بردند با یک رقیب رو به رو هستند ، یک فیل بزرگ نیز بدون توجه به اینه تنها یک نگاه به آن انداخته و به راه خود ادامه می دهد و تنها گروهی از شامپانزه ها هستند که برای مدتی طولانی در برابر آینه توقف می کنند .

لازم به توضیح است که این عکاس فرانسوی برای تهیه این تصاویر به همراه همسر و تیمی از همکاران خود به جنگل های کشور آفریقائی گابن سفر کرده و آئینه مورد نظر خود را در بخش های مختلف جنگل نصب کرد . برای این منظور وی دوربین های ویژه خود را در جعبه های محافظتی مستحکمی که برای این هدف ساخته شده بودند نصب کرد . این دوربین ها دارای حسگرهای ویژه ای بودند که نسبت به حرکت حساس هستند . در حقیقت هر زمان که جانوری در برابر دوربین ها حرکت می کرد ، این دوربین ها به طور اتوماتیک شروع به تصویر برداری می کردند .

نتیجه نهائی این تصاویر ، فوق العاده بودند ، واکنش های مختلف جانوران و حیوانات وحشی ساکن جنگل و مقایسه رفتاری آن ها بسیار جالب توجه بوده و ماحصل این تصاویر به صورت خلاصه در ویدئوئی که مشاهده می کنید ارائه شده است .

لازم به ذکر است که تیم تهیه کننده این ویدئو برای روزهای متمادی در جنگل های آفریقا مستقر بوده و عملیات فوق علی رغم آزار فراوان پشه ها و حشرات این منطقه ، برای آن ها تجربه ای شگفت انگیز محسوب می شود .

در خاتمه لازم به ذکر است که تیم عکس برداران این گروه ، بارها مجبور به تمییز کردن دوباره آینه شدند ، زیرا این آینه در برخورد و تماس با دستان و صورت جانوران مختلف کثیف شده و تصاویر را به خوبی بازتاب نمی داد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا