واکنش مغز بر اساس پیش بینی

 در سال های گذشته، دانشمندان بر این معتقد بودند که تاثیر محیط اطراف سبب بروز واکنش در مغز می شود. با این حال، گروهی از پژوهشگران به تازگی به این نتیجه رسیده اند که این واکنش تنها بر پایه پیش بینی و احتمال است. به عبارتی دیگر، وقتی انسان در موقعیتی قرار می گیرد، مغز تلاش می کند مشابه آن را در موقعیت های قبلی ثبت شده شناسایی کرده و بر اساس آن اتفاقات بعدی را پیش بینی کند. سپس این پیش بینی ها را به شکل فرمان به تمامی نقاط بدن ارسال می کند و بدن بر پایه آن از خود واکنش نشان می دهد.

منشاء واکنش های مغز

سیستم لیمبیک مجموعه ای از نورون های عصبی است که هیجان، احساسات و اعمال بویایی انسان را کنترل می کند. این بخش، در یادگیری و شکل گیری خاطرات نیز نقش مهمی دارد. بر اساس نتایج بدست آمده، سیستم لیمبیک منشاء تمامی واکنش هایی است که مغز بر پایه پیش بینی از خود بروز می دهد. این سیستم از طریق نورون ها، پیش بینی ها را به تمامی نقاط کورتکس و یا قشر مغز منتقل می کند. به عنوان مثال، اگر فرد بخواهد با چشمان بسته سیب قرمزی را در ذهن خود مجسم کند، سیستم لیمبیک پیش بینی هایی را تحت عنوان فرمان  به نورون های بصری ارسال می کند تا آن ها الگوی تصویر سیب را تشکیل دهند و فرد بتواند آن را در ذهن خود ببیند. سیستم لیمبیک دریافت کننده پیش بینی نیست و تنها ارسال کننده آن هاست. این سیستم نسبت به محرک های محیط اطراف از خود واکنش نشان نمی دهد. به عبارتی دیگر، این تاثیر محیط نیست که سبب بروز واکنش می شود.

انسان باور خود را بر پایه دیدن بنا می کند؛ یعنی اگر چیزی را با چشم ببیند آن را باور می کند. این در حالی است که مغز دقیقا عکس این حالت عمل می کند. تمامی رفتارهای انسان بر پایه باور اوست. او چیزی را می بیند، لمس میکند و یا می شنود که باور دارد؛ و باور بر پایه احساس شکل می گیرد. وقتی که مغز در موقعیتی قرار دارد این سوال را می پرسد که آخرین باری که در موقعیتی مشابه بوده است با چه احساساتی مواجه شده و نسبت به آن ها چه واکنش هایی نشان داده است. آن دسته از احساسات که مهم تر از بقیه بوده اند سیستم حس فیزیولوژیکی بدن (Interoception) را تشکیل می دهند. این حس ها و یا حسگرها اندام های داخلی بدن را کنترل می کنند و طیف گسترده ای از کارهای غیرارادی مانند ایجاد سرفه، اعلام گرسنگی و تشنگی را انجام می دهند. نقشی که مغز در این فرآیند ایفا می کند این است که مفهوم هر حس و دلیل بروز آن را پیش بینی کند.  

 

این مطالعه هفته اخیر در مجله Nature به چاپ رسید. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا