تجارت میلیونی با سفر تفریحی به فضا

سیناپرس: گردشگری فضایی  به عنوان یکی از زیرشاخه‌های فناوری فضایی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به عنوان یکی‌از بهترین راه‌های استفاده تجاری از فضا به حساب می‌آید.

بازار خوب برای سرمایه‌گذاری

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که گردشگری فضایی در آینده نه چندان دور بازارهای سود آور و قابل ملاحظه‌ای در سراسر جهان خواهد داشت. کارشناسان می‌گویند در صورتی که بخش‌های قدرتمند دولتی یا خصوصی، گردشگری فضایی را مورد توجه قرار دهند و سرمایه گذاری‌های مناسبی در این عرصه داشته باشند، به راحتی می‌توانند پیشرفت مالی چشمگیر و سودآوری قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

فروش تورهای فضایی

سفر به فضا و تجربه منظره زیبای زمین از دید فضایی یکی از آرزوهای هیجان انگیز هر انسانی ‌است. مطمئنا بسیاری از مردمی که دارای توانایی مالی مناسبی هستند برای پرداخت چند ده هزار دلار جهت رسیدن به این آرزو، مشکل خاصی نداشته و آن را قبول خواهند کرد.

از طرفی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به‌زودی ساختارهایی به وجود خواهند آمد که طی آن برقراری تورهای مسافرتی فضایی با قیمت‌های مناسب برای انتقال گردشگران به زیر مدار، به صورت منظم و قانون‌مند امکان پذیر شده و در واقع خطوط فضایی متعددی (درست مثل خطوط هوایی موجود) به وجود خواهند آمد.

با به وجود آمدن این ساختارها و راه افتادن تورهای مسافرتی فضایی، رفت و آمد بین زمین و فضا، ایمن‌تر، سریع‌تر و با فواصل زمانی كوتاه‌تری انجام‌پذیر خواهد شد. پروازهای زیرمداری، سفرهای كوتاه مداری، هتل‌های مداری ساده و اولیه و پس از این مراحل مقدماتی، سفر به ماه و اقامتی كوتاه مدت در هتل‌های آن فعالیت‌هایی هستند كه دیری نخواهد گذشت تا عملی شوند.

 

گردشگر فضایی کیست؟

گردشگر فضایی طبق تعاریف علمی با فضانورد تفاوت دارد. با راه افتادن تورهای مسافرتی فضایی، گردشگر فضایی کسی است که روی یکی از صندلی‌های فضاپیمای تجاری در یک پرواز فضایی زمان‌بندی شده، سفر به فضا را تجربه کند. یعنی چیزی شبیه همان گردشگر هوایی که با هوانورد (کسی که برای انجام پرواز هوایی آموزش دیده) تفاوت دارد. البته در حال حاضر و در صورتی که هنوز تورهای فضایی راه نیفتاده‌اند، گردشگر فضایی کسی است که شغلش فضانوردی نیست اما برای انجام پرواز فضایی همراه با فضانوردان حرفه‌ای آموزش می‌بیند و هزینه سفر به فضا را خودش پرداخت می‌کند. برای مثال، خانم انوشه انصاری نخستین زن فضانورد ایرانی نبود بلکه نخستین گردشگر فضایی ایرانی بود.

مشکل اصلی سفرهای فضایی

در حال حاضر مشکل اصلی سفرهای فضایی، هزینه‌های سرسام آور آنهاست. در حال حاضر که خطوط فضایی و تورهای مسافرتی فضایی راه نیفتاده‌اند، گردشگران فضایی برای پرواز به فضا، همراه با فضانوردان حرفه‌ای و با فضاپیماهای حرفه‌ای به فضا سفر می‌کنند و هزینه‌ای حدود 20 میلیون دلار متقبل می‌شوند.

با این وجود پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در آینده با توجه به افزایش تورهای فضایی و توسعه وسایل نقلیه مختص سفر تفریحی به فضا، هزینه‌های سفر به فضا کاهش چشمگیری خواهد داشت. طوری که در آینده نه چندان دور بلیط سفر تفریحی به فضا چیزی بین 50 تا 250 هزار دلار قیمت خواهد داشت.

سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی در سراسرجهان در راستای توسعه صنعت گردشگری فضایی اقدام نموده‌اند و تا کنون وسایل نقلیه فضایی منحصربه فردی نیز تولید شده است. برای نمونه می‌توان از شرکت‌هایی مثل ویرجین گلکتیک، بوئینگ، اسپیس ایکس نام برد. کشورهای گوناگونی نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده‌اند که می‌توان به آمریکا، روسیه و حتی کشورهای در حال توسعه مثل امارات اشاره کرد که در این زمینه بسیار فعال هستند و امیدوارند بازارهای جهانی گردشگری فضایی را از ان خود کنند.

 

پروازهای فضایی دولتی و تجاری

در یک دسته‌بندی خاص، پروازهای فضایی را به دو دسته دولتی و تجاری تقسیم می‌کنند. دسته اول را دولت‌ها برای مقاصد گوناگون از مخابرات گرفته تا سنجش از دور و یا تحقیقات علمی خود انجام می‌دهند. اما چنانچه یک پرواز فضایی را بخش خصوصی به انجام برساند و یا یک دولت برای شخصی حقیقی و یا یک دولت دیگر در ازای دریافت وجه عملیات پرواز فضایی تعریف کند، پرواز انجام شده تجاری محسوب می‌شود.

پرواز فضایی تجاری نیز به دو دسته بی‌سرنشین و سرنشین‌دار تقسیم می‌شود. هم‌اكنون، در بخش بی‌سرنشین، بعضی از پرتاب‌های فضایی را شركت‌های خصوصی برای سازمان‌های دولتی به انجام می‌رسانند. البته برای اینکه بخش خصوصی بتواند یک پرتاب تجاری انجام دهد، باید گواهینامه‌های لازم را کسب کرده و مورد تایید قرار بگیرند.

در پرتاب فضایی سرنشین‌دار نیز بخش دولتی یا خصوصی در ازای دریافت وجه، فضانوردان دولتی یا شخصی را به فضا می‌فرستند. به عنوان مثال دولت روسیه فضانوردان ایالات متحده را با دریافت 21 میلیون دلار و با استفاده از فضاپیماها با بهره‌گیری از تسهیلات پرتاب خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌برد. این مبلغ برای مسیر رفت و برگشت دو برابر (42 میلیون دلار) می‌شود.

فضا، یک ابزار اقتصادی

در طول دهه گذشته اقتصاد جهانی فضا بیش از 100 درصد رشد داشته است. در حال حاضر نیز فناوری فضایی با گردش مالی بیش از 300 میلیارد دلار در سال و میانگین نرخ رشد سالیانه حدود 7 تا 10 درصد، به یکی از بخش‌های مهم اقتصاد و تجارت جهانی با سریع‌ترین نرخ رشد در جهان تبدیل شده است. از طرفی این فناوری به‌عنوان عامل بهبود وضع اقتصادی، رشد و افزایش توانمندی بسیاری از بخش‌های دیگر شامل حمل‌ونقل، بانکداری، ارتباطات و خدمات اینترنت، سلامت، کشاورزی و انرژی شناخته می‌شود.

در حال حاضر کشورهای درحال‌توسعه در تلاش‌های خود برای پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از ابزار فناوری فضایی بهره می‌برند. در این کشورها ردپای فضا در بسیاری از علوم، صنایع و فناوری‌های دیگر نیز دیده می‌شود. همچنین برنامه‌های فضایی در این کشورها منجر به تولید محصولات جانبی حرفه‌ای شده‌اند که شرکت‌ها و بنگاه‌های داخلی و بخش تجاری غیر فضایی به طرق گوناگون از آن‌ها بهره برده‌اند. در یک جمله می‌توان گفت فضا برای این کشورها مهم است.

دلارهایی که دور ریخته نمی‌شوند

کارشناسان اعتقاد دارند هر دلاری که برای فضا خرج می‌شود درواقع اینجا روی زمین و برای افزایش کیفیت زندگی مردم سیاره خاکی خرج شده است. طراحی، پژوهش، ارتقا و تولید ابزارهای فضایی، صدها هزار نیروی کاری را می‌طلبد که میلیاردها دلار را به دنیای اقتصاد تزریق می‌کنند. بااین‌حال اثر فضا بسیار گسترده‌تر از ردپای اقتصادی آن است. کارشناسان اعتراف می‌کنند که فناوری فضایی به‌ظاهر درصد کمی از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده اما میزان واقعی مشارکت این بخش در رشد اقتصاد جهانی بسیار بالاست. در یک مقایسه منطقی و حساب‌شده با سایر بخش‌ها این فناوری درواقع ابزاری با هزینه بسیار کم و بازده بسیار زیاد است؛ زیرا فضا با کمترین هزینه ممکن کمک می‌کند تا جهان به جایی بهتر برای زندگی همه انسان‌ها تبدیل شود.

 

سودآوری از فضا

آمارها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری در فضا توانایی سودآوری بسیار بالایی در درازمدت و کوتاه مدت برای کشورها و دولت‌ها داشته است. نکته جالب اینجاست که تنها کشورهای ثروتمند از این منافع بهره‌مند نشده‌اند. با گسترش رقابت جهانی و کاهش هزینه فناوری فضایی، کشورهای درحال‌توسعه نیز با هدف بهبود اوضاع اقتصادی خود، در فضا سرمایه‌گذاری کرده و نتیجه‌های بسیار مطلوبی نیز گرفته‌اند. در تمامی این کشورها نخست زیرساخت‌ها به‌خوبی تعریف و اجرا شده و فناوری فضایی سال‌ها تحت حمایت دولت‌ها بوده است.

سالانه میلیاردها دلار از طرف بیش از 60 کشور فعال در حوزه فضا درزمینه فناوری فضایی هزینه می‌شود و این سرمایه‌گذاری تبدیل به یکی از سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی شده است. بخش خصوصی نیز درزمینه فناوری فضایی با فعالیت‌های متنوعی از پرداختن به موضوع توریسم فضایی گرفته تا تولید انواع ماهواره‌ها و سایر تجهیزات مرتبط به‌خوبی سودآوری این بازار را درک کرده است. این فناوری برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شغل ایجاد کرده و اقتصاد جهانی را به‌خوبی رشد داده است.

به‌عنوان‌مثال شرکت‌ها و سازمان‌های ریز و درشت فعال درزمینه ماهواره‌های مخابراتی (یکی از تجاری‌ترین ابزار صنعت فضایی) تنها از طریق فعالیت اقتصادی درزمینه سرویس‌های پهنای باند، بیش از 100 میلیارد دلار درآمد جهانی دارند. همین‌طور پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی حوزه ناوبری و موقعیت‌یابی فضایی تا سال 2020 / 1399 به 250 میلیارد یورو در سال رشد کند. همچنین پیش‌بینی شده است که بازار سنجش از راه دور به دلیل استفاده دولت‌ها از ماهواره‌ها برای پیشرفت‌های اقتصادی تا 6 میلیارد دلار در سال 2020 / 1399، رشد داشته باشد. همین پیش‌بینی‌ها می‌گویند بخش گردشگری فضایی نیز با توجه به تحولات اخیر به یک حوزه سودآور با ارقام بالا تبدیل خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا