لنز پرتو ایکس جدید برای بررسی دقیق‌تر دنیای نانو

به گزارش ایسنا، این لنز از مفهومی نوآورانه برای بازجهت‌دهی پرتوهای ایکس در طیف وسیعی از زوایا استفاده می‌کند و نیروی همگرایی بالایی تولید می‌کند.

هر چه میزان این همگرایی بیشتر باشد، میکروسکوپ مجهز به این لنز، جزئیات ریزتری را از مولفه مورد بررسی ارائه می‌دهد.

دقت در سطح اتمی به همراه تفکیک‌پذیری بالای این لنز، مولفه‌های کلیدی برای ساخت یک میکروسکوپ پرتو ایکس هستند.

پرتوهای ایکس برای تفحص دنیای نانو به کار می‌روند، زیرا قادرند جزئیات ریزتری را در مقایسه با نور مرئی ارائه دهند و قدرت نفوذکنندگی آن‌ها امکان مشاهده داخل اشیای مورد بررسی را فراهم می‌کند.

این پرتوها دارای طول موج‌های کوتاه یک تا 0.01 نانومتر هستند، این در حالی است که طول موج نور مرئی بین 400 تا 800 نانومتر است.

نفوذ بالای پرتوهای ایکس برای تصویربرداری توموگرافی سه‌بعدی از اجسامی مانند سلول‌های زیستی، تراشه‌های رایانه‌ای و نانومواد دخیل در تبدیل یا ذخیره‌سازی انرژی مهم است.

دانشمندان، لنز جدید را از 5500 لایه متناوب سیلیسیم کاربید (SiC) و تنگستن در ضخامت‌های متغیر تولید کردند و لنز نهایی که از این انباشت برش داده شد، 40 میکرومتر عرض، 17.5 میکرومتر ضخامت و 6.5 میکرومتر نیز عمق دارد.

جزئیات این تحقیق در مجله Scientific Reports ارائه شد.