بهبود مهارت های حسی و حرکتی با بازی های رایانه ای پرتحرک

پژوهشگران دانشگاه تورنتو در مطالعه ای به این نتیجه رسیدند که انجام بازی های پرتحرک رایانه ای می تواند مهارت های حسی وحرکتی را بهبود بخشد.

یادگیری یک مهارت حسی و حرکتی جدید نظیر دوچرخه سواری، معمولاً نیازمند شکل گیری الگوی جدیدی بین بینایی و حرکت بدن است. افراد در یادگیری چنین مهارت هایی ابتدا عملکردی تازه کارانه و ابتدایی دارند. در این نوع از عملکرد، میزان هماهنگی بین بینایی و حرکت بسیار پایین است. سپس افراد با تمرین و تکرار به مرحله پیشرفته می رسند که در آن، هماهنگی چشم و حرکات بدن در بیشترین میزان خود خواهد بود.

در نتیجه می توان گفت که اگر کسی بتواند ظرف مدت کوتاهی به این هماهنگی چشم و دست در انجام تکلیف مورد نظر برسد، مهارت حسی و حرکتی را به خوبی آموخته است.

در این میان دانشمندان به فکر بررسی میزان تاثیر بازیهای رایانه ای بر روی سرعت یادگیری مهارت های حسی و حرکتی افتادند. به همین منظور، دو آزمایش پیاپی ترتیب داده شد.

در آزمایش اول، دو گروه اصلی حضور داشتند. یک گروه از افرادی بودند که در شش ماه گذشته، سه روز در هفته و هر روز به مدت حداقل 2 ساعت به انجام بازی های رایانه ای پرتحرک پرداخته بودند. گروه دوم هم کسانی بودند که یا اصلاً بازی رایانه ای پرتحرک نمی کردند و یا اینکه میزان این بازی بسیار اندک بود.

در این آزمایش، به شرکت کنندگان هر دو گروه گفته شد که باید با نشانگر ماوس، یک مربع کوچک سبز رنگ را در وسط مربعی سفیدرنگ که دائماً حرکت می کرد قرار دهند. حرکت این مربع سفیدرنگ، از الگوی پیچیده و خاصی پیروی می کرد. هدف از انجام این کار، بررسی کنترل حسی و حرکتی در افراد بود، زیرا آنها حرکتی را می دیدند و باید با حرکات دست خود را با آن چه می دیدند هماهنگ سازند.

در مراحل اولیه این کار، عملکرد گیمرها تفاوت آنچنانی با بقیه نداشت. این بدان معناست که انجام بازی های رایانه ای پرتحرک نمی تواند از همان آغاز موجب ایجاد مزیتی برای آنها نسبت به سایر افراد در یادگیری مهارت های حسی و حرکتی شود. در پایان این آزمایش، هر دو گروه آموختند که چگونه الگوی پیچیده حرکت مربع را حدس بزنند، اما در این میان، دقت گیمرها به مراتب بیشتر بود.

در گام بعدی، پژوهشگران با ترتیب دادن آزمایشی دیگر، به بررسی این مساله پرداختند که آیا عملکرد برتر گیمرها به خاطر یادگیری سریع تر بود و یا کنترل بهتری که آنها بر توانایی حسی و حرکتی خود دارند. در این آزمایش آنها از هر دو گروه خواستند تا همان تعقیب دایره سفید را به انجام برسانند، با این تفاوت که الگوریتم حرکت مربع سفید دستکاری شد و قابل پیش بینی نبود.

این بار توانایی گیمرها و گروه دوم با گذشت زمان بهبود نیافت. به این ترتیب پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که یادگیری مهارت های بیشتر گیمرها در زمینه حسی، عامل اصلی را در این میان بود.

مهارت های حسی و حرکتی در برخی کارهای فنی از اهمیت بسیار فوق العاده ای برخوردار است. برای نمونه، جراحی لاپاروسکپی یکی از اموری است که نیازمند کنترل بسیار دقیق دستی است.

این پژوهش در ژورنال Human Movement Science منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا