اجداد ساکنان امروز اروپا از شرق آمده اند

تیمی از پژوهشگران بین المللی در موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology در شهر لایپزیک آلمان در حال بررسی و مطالعه به منظور استفاده از تکنیک های جدید سالیابی برای صدف های کشف شده از سایت های باستانی کسار Ksâr و آکیل Akil در کشور لبنان هستند که در آن بقایای دو انسان باستانی نیز به دست آمده است . این انسان ها از نوع انسان هوشمند و مدرن بوده و با نام های اتلرودا Ethelruda و اگبرت Egbert نامگذاری شده اند . در کنار این بقایای انسانی ، ابزار های سنگی متعلق به عصر پارینه سنگی جدید Upper Palaeolithic نیز به دست آمده است .

مطالعات انجام شده در دو سایت باستانی آکیل و کسار ، نشان می دهد که مردم ساکن این مناطق از صدف ها در برنامه غذائی خود استفاده کرده و با شکستن بخش فوقانی این صدف ها ، به گوشت داخل آن دسترسی پیدا می کردند .

در همین زمینه یوهانسن فون در پلیچت Johannes van der Plicht از دانشگاه گرونینگن Groningen University در مصاحبه ای مطبوعاتی درباره این یافته اعلام کرد : " آنالیز ها و آزمایش های انجام شده نشان می دهد که اگبرت Egbert در حدود 43 هزار سال پیش زندگی می کرده و اتلرودا Ethelruda نیز دارای قدمتی در حدود حداقل 45 هزار و 900 سال یا بیشتر است . در نتیجه این تجزیه و تحلیل ها ما دریافتیم که این انسان از تمامی انسان های مدرن ساکن اروپا قدیمی تر است . "

این موضوع می تواند اطلاعاتی جدید درباره منشا مهاجرت نخستین انسان های هوشمند به اروپا را در اختیار دانشمندان قرار دهد . مارجولین بوش Marjolein Bosch از موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک در این رابطه می گوید : " مشابه ابزارهای سنگی یافته شده در کنار انسان اتلرودا Ethelruda و اگبرت Egbert در سایت های مختلف پیش از تاریخی اروپا  کشف شده و این ابزار  مشابه ابزارهایی است که در سایت های باستانی مشرق زمین و مناطق خاوری به دست آمده است . این موضوع نشان می دهد که گونه های انسان هوشمند در ابتدا وارد مناطق خاوری و شرق نزدیک شده و سپس در سایر مناطق اروپا گسترش یافته اند . این موضوع باید در حدود فاصله زمانی میان 55 هزار تا 40 هزار سال پیش و به صورت تدریجی اتفاق افتاده باشد . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا