انتقال موفق نخستین پیغام از یک مغز به مغزی دیگر

سیناپرس: در آزمایشگاهی در هند، فرستنده پیام ابتدا دو واژه معمول در احوال پرسی یعنی hola وciao را به صورت ترکیب دودویی (صفر و یکی) در آورد. سپس یک دستگاه ثبت کننده امواج مغزی (EEG) به سر وی متصل شد. سپس این فرد برای هر یک از اعداد صفر و یک موجود در رشته دودویی هر کلمه، حرکت دست و یا پای خود را تصور می کرد. در واقع، فکر کردن فرد به پا برابر با «صفر» و فکر کردن به دست برابر با «یک» بود.

به این ترتیب فرد توانست تک تک صفر و یک های موجود در رشته دودویی کلمه احوال پرسی را در ذهن خود در قالب این شیوه تجسم کند. این امواج مغزی سپس از طریق رایانه به آزمایشگاه دیگری در فرانسه ارسال شد. در این آزمایشگاه سه نفر دیگر حضور داشتند که از طریق تحریک الکتریکی قشر دیداری مغز، پیغام های ارسالی از هند را دریافت می کردند.

هر بار که شرکت کننده از هند عدد «یک» را به صورت ذهنی ارسال می کرد، شرکت کنندگان در فرانسه یک نوری ناگهانی را به صورت جانبی مشاهده می کردند و نبود این نور ناگهانی هم به معنای «صفر» بود. سپس با کنار هم قرار دادن این صفر و یک های دریافتی، کد دودویی مربوط به کلمه اصلی در مقصد یعنی فرانسه دریافت شد.

آزمایش نخستین مطالعه موفق در زمینه ارسال یک پیغام از مغزی به مغز دیگر است. با این حال در آزمایش دیگری که مدتی پیش تسوط دانشگاه واشینگتن به انجام رسیده بود، فرستنده پیغام مغزی توانسته بود گیرنده را به حرکت دادن دست خود وادارد. همچنین در یک آزمایش دیگر، دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون توانسته بودند یک پیغام دودویی را بین مغز دو نفر جابجا کنند که البته بر خلاف این آزمایش جدید، برای ثبت داده های ارسالی به یک رایانه نیاز بود.

جزئیات بیشتری از این آزمایش در ژورنال PLOS One منتشر شده است.

                                                                                                                                                    

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا