ابداع روش جدید برای کاهش آسیب های کلیه پس از جراحی قلب

 بیش از 30 درصد بیماران به دنبال عمل جراحی قلب به جراحت مزمن کلیه مبتلا می شوند. از این رو نیاز مبرمی به کشف روش هایی برای کاهش این خطر وجود دارد.

اکنون دکتر الکساندر زاربوک از بیمارستان دانشگاه مونستر در آلمان و همکارانش با استفاده از روشی معروف به (remote ischemic preconditioning (RIPC پیش از عمل جراحی قلب بر روی بیماران موفق شدند میزان آسیب وارده به کلیه را کاهش بدهند و نیاز به دیالیز را به حداقل برسانند.

RIPC روشی است که برای محافظت از بافت در برابر آسیبی که ممکن است در جریان رویه های جراحی بر اثر محدود کردن موقت جریان خون وارد شود، استفاده می شود.

در این روش یک کاف فشار خون بر روی یک اندام بیمار قبل از عمل جراحی بسته می شود و این کاف بطور متناوب باد و تخلیه می شود تا جریان خون را محدود و دوباره برقرار سازد.

به گفته محققان ، روش RIPC علاوه بر اینکه از آسیب وارد به بافت بر اثر محدود شدن جریان خون در جریان رویه های جراحی پیشگیری می کند خطر آسیب به بافت های بعدی را نیز کاهش می دهد.

در این مطالعه محققان 420 بیمار را که در چهار بیمارستان آلمان قرار بود تحت عمل جراحی قلب قرار گیرند، بررسی کردند.

محققان این بیماران را بطور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند و یک گروه قبل از عمل جراحی قلب تحت روشRIPC قرار گرفتند اما گروه دوم این روش را دریافت نکردند. 

نتایج این مطالعه نشان داد: بیمارانی که تحت روش RIPC قرار گرفته بودند احتمال ابتلا به آسیب مزمن کلیه در آنها در 72 ساعت بعد از عمل جراحی 15 درصد کمتر بود.

بر اساس نتایج این مطالعه ، در مجموع 12.5 درصد از بیمارانی که قبل از عمل جراحی قلب تحت روش RIPC قرار گرفته بودند به آسیب کم تا شدید کلیه مبتلا شدند؛ این درحالی است که این رقم در بیمارانی که تحت این روش قرار نگرفته بودند 25.8 درصد بود.

محققان همچنین متوجه شدند، احتمال نیاز به دیالیز بعد از عمل جراحی در بیمارانی که تحت روش RIPC قرار گرفته بودند 10 درصد کمتر بود .

به گزارش ایرنا،محققان متذکر شدند که RIPC هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و یا مرگ بیمار بعد از عمل جراحی قلب ندارد و نیز این روش هیچ عارضه جانبی به دنبال ندارد.

این مطالعه در مجله JAMA منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا