راز یخ های آبی رنگ قطب جنوب چیست؟

یکی از بی نظیر ترین منظره هایی که می توان با آن در قطب جنوب مواجه شد یخ های زیبای آبی رنگ بوده که همانند یک اقیانوس یخ زده در قطب جنوب پراکنده هستند. این تکه های آبی رنگ یخ زمانی که تبخیر و باد هم زمان باعث فرسایش یخچال های بدون برف می شوند بوجود می آیند. سطح صاف این یخ ها که توسط باد صیقل داده شده در زمان طلوع آفتاب , نور تابیده شده را به رنگ آبی فیروزه ای بازتاب داده و منظره ای بی نظیر از تکه یخ های پراکنده بوجود می آورد. گفتنی است قطب جنوب تنها منطقه در کره زمین بوده که این یخ های زیبای فیروزه ای رنگ در آن وجود دارند.

سطح این یخ ها به شدت سر بوده و پیاده روی روی آن ها دشوار است البته در تمام طول تاریخ افراد زیادی وجود داشتند که لذت راه رفتن روی این یخ ها را تجربه کرده اند.

محققان در این قاره پوشیده از یخ تا کنون موفق به کشف یخ هایی شده اند که بیش از یک میلیون سال قدمت داشته و آن ها اعتقاد دارند که همچنان نیز می توان یخ های قدیمی تری در این منطقه یافت (محققان با حفر و ایجاد سوراخ های عمیقی روی این یخ ها قدمت آن ها را تخمین می زنند.).

زمانی که یخ های یخچال های طبیعی برای اولین بار یخ می زنند درون آن ها پر از حفره های هوا می شود,  به مرور زمان این یخ های قدیمی توسط یخ های جوان تر مدفون شده و رنگشان به سمت آبی کم رنگ تغییر پیدا می کند , با ضخیم تر شدن یخ حباب های هوای موجود در آن ها کوچک تر  و کوچک تر می شوند. بدون وجود این حباب ها که به صورت پراکنده در درون یخ وجود دارند نور خورشید  می تواند به راحتی تا اعماق یخ نفوذ کند. با توجه به آنچه که چشم انسان درک می کند , یخ های یخچال ها همانند یک فیلتر عمل نموده که نور قرمز و زرد را جذب کرده و نور آبی رنگی بازتاب می دهد و همین امر باعث ظهور رنگ آبی فیروزه ای می شود. بر خلاف یخ , برف پر از حباب های هوا بوده و به همین دلیل به رنگ سفید دیده می شود. برف تمام طیف رنگ سفید همانند رنگ سفید سودا ( آب گاز دار) و یا فومی که روی سطوح کار می کنند را بازتاب می دهد.

یخ فیروزه ای برخی مواقع در کناره ها و یا گوشه های قطب جنوب جایی که یخچال ها در آب معلق هستند دیده می شود. ذوب شدن یخ ها در فصول گرم سال نیز می تواند باعث بوجود آمدن یخ های آبی رنگ در این منطقه شود اما مکان اصلی این یخ ها در دل ناحیه کوهستانی قطب بوده که پهنه های وسیعی از آن ها در این منطقه دیده می شود. یخچال های عظیم قطب جنوب همانند رودخانه ای از یخ هستند که وقتی جریان آن ها به یک منطقه کوهستانی برخورد می کند یخ های قدیمی تر که در اعماق جریان حضور دارند به سمت بالا حرکت کرده که این امر باعث بهم خوردن نظم و چیدمان سنی یخ ها می شود  , این فرایند درست شبیه بالا آمدن سنگ های درشت  کف رودخانه بوده که در صورت برخورد جریان به هر نوع مانعی به سطح آب حرکت می کنند. به همین دلیل یخ های آبی رنگ در دامنه کوه ها تمایل دارند تا خود را به سطح برسانند جایی که باد های شدید سطح آن ها را صیقل داده و به مرور زمان با عمل تبخیر لایه های قدیمی تر آن ها ظاهر می شود.

مطابق تحقیقات انجام شده و مقاله به چاپ رسیده در مجله علم قطب شناسی در سال 2010  , یخ های فیروزه ای تنها 1% از کل سطح قطب جنوب را پوشانده اند و این یخ ها در جهات مختلف تنها چندین کیلومتر پیش روی کرده اند.

یخ های فیروزه ای رنگ قطب جنوب که بعضا قدمت بسیار بالایی دارند در دل خود گنج های بی نظیری همانند شهاب سنگ ها را جا داده اند.  بیش از 25000 شهاب سنگ تا کنون از مناطقی که این یخ ها وجود دارند جمع آوری شده است. یخچال هایی که طی هزاران سال به طور کامل تبخیر شده اند تعداد زیادی از این شهاب سنگ ها را بر جای گذاشته اند نکته جالب در مورد این اجرام آسمانی تمرکز آن ها در  درون یخچال های یک منطقه است. شکارچیان این شهاب سنگ ها هر ساله با سفر به قطب جنوب تعداد زیادی شهاب سنگ را با اسکن کردن و حفاری های متعدد کشف می کنند.

گفتنی است در نبود فرودگاه در قطب جنوب مناطق پوشیده شده از یخ های فیروزه ای رنگ به عنوان باند پرواز توسط هواپیما هایی که به جای صفحات صیقلی از چرخ های لاستیکی بهره می برند استفاده می شوند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا