لزوم ایجاد سیستم های هشدار سیل برای به حداقل رساندن تلفات و خسارات

سیناپرس:برای این منظور، پرداختن به بحث آموزش یکی از اولویت های اصلی است که در این زمینه کارهایی صورت گرفته اما کافی نبوده است. مورد مهم دیگر ایجاد سیستم های هشدار سیل است که به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.
مهندس جبار وطن فدا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به ضرورت ایجاد سیستم های هشدار سیل برای به حداقل رساندن تلفات و خسارات ناشی از آن، گفت: بحث سیلاب در کشور ما دو بعد دارد. از یک سو به عنوان یک مخاطره طبیعی محسوب می شود اما از طرف دیگر، به عنوان یکی از منابع آب کشور در نظر گرفته می شود. چون کشور ما در منطقه خشک جهان واقع شده، بارندگی های یکنواخت خوبی از نظر مکانی و زمانی ندارد. لذا بخش عمده ای از منابع آب ما به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک به صورت سیلاب بروز می کند. علاوه بر این، از آنجاکه این اتفاق هر چند سال یک بار می افتد، خسارات شدیدی به همراه دارد و به سرعت از دسترس خارج می شود. بنابراین کار اساسی باید روی سیلاب انجام گیرد که هم خسارات به حداقل برسد و هم این آب به خوبی ذخیره شود.

 

وطن فدا افزود: به عنوان مثال در منطقه سیستان و بلوچستان که یک منطقه خشک است، مردم معتقدند که اگر سیلاب بیاید و خسارت هم بزند، خوب است چراکه باعث می شود زندگی درازمدت آنها تضمین شود، اما خشکسالی کلا حیات را می خشکاند.

مدیر کل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: اگر بحث سیلاب را به لحاظ تاریخی بررسی کنیم، می بینیم که انواع سیلاب در کشور ما اتفاق افتاده است؛ سیلاب های کوهستانی، سیلاب های رودخانه های خشک و مسیل ها، سیلاب در رودخانه های منتهی به دریا، سیلاب رودخانه های بزرگ مثل کارون و… دوره زمانی سیلاب های کوهستانی معمولا کمتر از 10 ساعت است و در این مدت سیل می آید و تخریب می کند و از دسترس خارج می شود اما ممکن است سیلاب رودخانه کارون 2 ماه ادامه پیدا کند. بنابراین سیستم هشدار سیل در یک جا مثل رودخانه کارون به خوبی عمل می کند و حتی اگر ما هم اعلام نکنیم، مردم خودشان خبردار می شوند. علاوه بر این ساخت و ساز اطراف رودخانه های بزرگ کمتر است اما در مسیر رودخانه های کوهستانی تعداد ساخت و سازها بیشتر است و بالتبع تخریب سیل هم ویرانگری بیشتری دارد  که ضرورت سیستم هشدار سیل را در این مناطق افزایش می دهد.

وی یادآور شد: در سال های اخیر مقوله سیلاب شهری نیز به بحث سیلاب ها اضافه شده است. برای پرداختن به این موضوع، می بایست 2 نوع سیلاب در شهرها را از هم جدا کنیم. یکی سیلاب رودخانه هایی است که از داخل شهرها می گذرند مثل رود کارون و دیگری جاری شدن آب در اثر بارش زیاد در داخل معابر شهری است که می تواند رفت و آمد شهروندان را مختل کند.

وطن فدا تاکید کرد: چون بحث سیل یک بحث فرابخشی است، یک دستگاه واحد مثل شهرداری به تنهایی نمی تواند روی آن کار کند و وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت کشور و استانداری ها، هلال احمر، هواشناسی و…  نیز در این زمینه نقش دارند.

مدیر کل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در ادامه اظهار کرد: جمع بندی ما در سال های گذشته این بوده که برای مدیریت درست سیلاب و به حداقل رساندن تلفات و خسارات آن باید در چند سرفصل کار کنیم؛ بحث ساختاری، قوانین و مقررات، استانداردهای فنی و مهندسی، نیروی انسانی و افراد متخصص.

وی گفت: ما توانستیم در سال های گذشته سیلاب های بزرگ را با سدسازی مهار کنیم اما بررسی های انجام گرفته نشان می دهد که عمده تلفات سیلاب مربوط به رودخانه های کوهستانی و مناطق تفرجگاهی است. برای این منظور، پرداختن به بحث آموزش یکی از اولویت های اصلی است که در این زمینه کارهایی صورت گرفته اما کافی نبوده است. مورد مهم دیگر ایجاد سیستم های هشدار سیل است که به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا