تسریع نابودی زبان ها با پیشرفت اقتصادی

سیناپرس: در حال حاضر صدها زبان مختلف در کشورهای جهان وجود دارد که بسیاری از آنها به خاطر غلبه زبان های دیگر در آستانه نابودی قرار دارند. تاکنون سه دلیلی اصلی برای نابودی یک زبان تعیین شده بود که عبارتند از کوچک بودن جمعیت گویشوران (کم بودن تعداد افرادی که به آن زبان صحبت می کنند)، دامنه جغرافیایی محدود گویشوران آن زبان و نیز تغییرات جمعیتی (به ویژه کاهش تعداد گویشوران).

با این حال گروهی از پژوهشگران با مطالعه آمارهای موجود به این نتیجه رسیدند که سطح تولید ناخالص ملی به ازای هر شهروند در یک کشور، رابطه مستقیمی با از بین رفتن تنوع زبانی در آن کشور دارد. به کلامی دیگر، هر قدر اقتصاد یک کشور شکوفاتر باشد و رونق بیشتری داشته باشد، زوال زبان های اقلیت در آن بیشتر شتاب می گیرد.

اصلی ترین دلیل این مساله را باید در تغییر ساختار زبان غالب در مناطقی که توسعه اقتصادی خوبی را تجربه می کنند جست. وقتی اقتصاد در یک منطقه رونق می یابد، یک زبان خاص (که معمولاً زبان ملی آن کشور است) بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل افراد محلی که به زبانی دیگر صحبت می کنند، بیشتر برای ترک آن زبان و استفاده از زبان غالب تح فشار قرار خواهند گرفت.

حفاظت از زبان های در حال مرگ، امری مهم در حفظ تنوع فرهنگی انسان ها در جهانی که با سرعت به سمت جهانی سازی پیش می رود است. در این میان، توجه به این یافته مهم که رشد اقتصادی موجب تسریع زوال زبان های اقلیت می شود می تواند به سازمان های بین المللی مسئول حفظ زبان های گوناگون کمک کند تا نقاطی که بیشتر نیازمند کمک هستند را شناسایی کرده و تلاشهای خود را بیشتر بر آنها متمرکز سازند.

برای نمونه در بخش های زیادی از آمریکای شمالی و نیز استرالیا که بومیان به زبان های خود تکلم می کنند، زبان رسمی انگلیسی گسترش زیادی یافته است و همین امر تاکنون موجب از رفتن برخی از زبان های اقلیت این بومیان شده است و بسیاری دیگر از این زبانها در آستانه نابودی کامل قرار دارند.

مشروح این تحقیق در ژورنال Proceedings of Royal Society B منتشر شده است.

bbc :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا