استونی با پذیرش شهروند الکترونیک، مرزهای خود را دیجیتالی می کند

استونی هفته گذشته، اقدام به بازگشایی مرزهای دیجیتالی خود کرد. این کشور شرق اروپایی از شهروندان کشورهای مختلف خواسته تا حسابی بانکی در این کشور افتتاح کرده و یا کسب و کاری در آن راه بیاندازند. در پایان سال جاری میلادی، هر کسی می تواند با ارتباط اینترنتی، زندگی مالی خود را در استونی داشته باشد، بدون این که لازم باشد حضور فیزیکی در این کشور داشته باشد.

این نوع اقامت الکترونیکی (e-residency) را می توان گامی به سوی دنیایی دانست که در آن هویت آنلاین، درست به اندازه هویت آفلاین اهمیت دارد. در چنین دنیایی، موقعیت داده ها بسیار مهم تر از اسناد و مدارک مرسوم و معمول است.

جان کلیپینگر، پژوهشگر هویت دیجیتال در موسسه فناوری ماساچوست در این باره می گوید: «این اقدام را باید آغاز فرآیند اضمحلال هژمونی سنتی دولت-ملت دانست».

ماکس ایشکنو یک کارآفرین اوکراینی است که یک وب سایت ویژه مشاغل را مدیریت می کند. آقای ایشکنو جزو افرادی است که می خواهد برای اقامت الکترونیک در استونی ثبت نام کند. وی درباره انگیزه خود برای این کار می گوید: «انجام کسب و کار آنلاین از طریق اوکراین دشواری های زیادی دارد. برای نمونه من نمی توانم حسابی در وب سایت Paypal باز کنم، زیرا امکان دسترسی به این وب سایت از داخل خاک اوکراین وجود ندارد».

این طرح جدید استونی این فرصت را برای شرکت ها فراهم می سازد تا بتوانند به صورت مجازی در بازار اتحادیه اروپا حضور یابند. آقای تاوی کوتکا که یکی از مقامات ارشد دولت استونی است اعلام کرده است که طبق برنامه تا سال 2050، 10 میلیون فرد از کشورهای دیگر به عنوان شهروند الکترونیکی استونی پذیرفته می شوند.

البته برای تبدیل شدن به شهروند الکترونیکی استونی، باید به این کشور رفت تا مقامات مرزی، هویت فرد را از طریق اثرانگشت و یا شاخص های زیستی صورت تائید کنند. با این حال، دولت استونی برنامه ای برای ثبت نام افراد از طریق سفارت خانه های استونی در کشورهای دیگر هم دارد. به این ترتیب، سفارت خانه ها یاین کشور نه تنها زمینه حضور موثر استونی در کشورهای دیگر را فراهم می کنند، بلکه بر گسترش نفوذ الکترونیکی و انلاین این کشور نیز می افزایند.

 

تفاوت شهروند الکترونیکی با شهروندان عادی

افرادی که به صورت الکترونیکی مقیم استونی می شوند نمی توانند از همه حقوق شهروندی برخوردار باشند. برای نمونه نمی توانند گذرنامه این کشور را به دست آورده و یا حتی در انتخابات حق رای ندارند. با این حال شاید در آینده دامنه وظایف و حقوق شهروندان الکترونیکی این کشور افزوده شود و برای نمونه، این افراد مجبور به پرداخت مالیات باشند.

برای نمونه فرض کنید که استونی به خاطر این روند جدید، پایگاهی برای 100 هزار شرکت جدید که توسط شهروندان الکترونیکی راه اندازی شده باشد. این بدان معنا است که تعداد این شرکت ها از تعداد شرکت های واقعی موجود در این کشور پیشی گرفته است. در این صورت شهروندان الکترونیکی باید با پرداخت مالیات، مشارکت بیشتری در آینده این کشور داشته باشند.

 

استونی، پیشتاز در دنیای دیجیتال

استونی از پیشرفته ترین سیستم رای گیری در دنیا برخوردار است. در بهار امسال، شهروندان معمول استونی از 98 کشور دنیا توانستند آرای خود را ثبت کنند. این سیستم می تواند در آینده گسترش یابد تا به این ترتیب شهروندان الکترونیکی استونی نیز بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

 

الگویی برای کشورهای دیگر دنیا

اقدام استونی برای پذیرش شهروند الکترونیکی می تواند سایر کشورهای دنیا را وارد رقابت برای اجرای برنامه ای مشابه کند. در این صورت تعیین قوانینی با سخت گیری کمتر برای شروع کسب و کار در این کشورها می تواند موجب ایجاد سرزندگی بیشتری در اقتصاد دنیا شود. در این صورت برای نمونه هر فرد می تواند شغل و حساب بانکی در یک کشور داشته باشد ولی خودش در کشوری دیگر ساکن باشد. با اینکه چنین مواردی به صورت محدود در دنیا موجود است، اما این گام استونی می تواند این روند را شتاب بخشد.

همچنین نارضایتی بسیاری از مردم در کشورهای پیشرفته از شنود مکالمات و نیز مکاتبات شخصی توسط آژانس امنیت ملی آمریکا می تواند انگیزه حضور الکترونیکی در کشوری دیگر را تقویت کند.

 

منبع: نیوساینتیست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا