جهت گیری مراکز علمی باید به سمت تولید فناوری و تجاری سازی محصولات باشد

سیناپرس: دکتر یارمحمد بای در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به وظایف و مسوولیت های دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این دفتر وظایفی چون جهت دهی، هدایت و هماهنگی نهادها و مراکز علمی، پژوهشی و فناوری کشور به منظور هم افزایی در راستای توسعه فناوری های مورد نیاز کشور، هدایت و توانمندسازی همایش ها، کنفرانس ها و سایر نشست های علمی در جهت اولویت ها و نیازهای کشور در حوزه فناوری و بهره برداری و جهت دهی پروژه های فناورانه دانشگاهی در راستای نیازهای کشور را بر عهده دارد.

بای افزود: رصد روند توسعه وضعیت فناوری و نوآوری و بررسی و به روزرسانی شاخص های ارزیابی توسعه  فناوری و نوآوری کشور از دیگر وظایف این دفتر است.

مدیرکل دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: برای ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتر مراکز علمی کشور، برنامه هایی در نظر گرفته شده که عبارتند از: راهبری و توسعه تعاملات بین دستگاهی به منظور به کار گیری ظرفیت های فناورانه در رفع نیازهای صنعت و جامعه، توسعه همکاری های فناورانه بین دانشگاهی، تقویت همکاری های بین سازمانی و ساماندهی نظام ثبت اختراعات کشور، بهینه کاوی تسهیم تجربیات برتر فناورانه مراکز علمی و فناوری کشور، توانمندسازی فعالیت های دانش بنیان و حمایت از جشنواره های خاص، همکاری و هماهنگی با انجمن های علمی کشور، هماهنگی با قطب های علمی کشور در راستای توسعه فعالیت فناورانه.

وی یادآور شد: در حال حاضر در کشور مراکز علمی و فناوری دانشگاهی، دستگاهی و پژوهشگاهی فراوانی وجود دارد که نوعا محصولات علمی مختلفی تولید می کنند. تلاش ما بر این است که جهت گیری مراکز علمی از تولید علم محض به مرحله تولید فناوری و در نهایت تجاری سازی محصولات به منظور کارآفرینی، ارزآفرینی، جلوگیری از خروج ارز و بالابردن سطح تولیدات در راستای نیازهای مهم کشور و قطع وابستگی ها باشد.

بای تاکید کرد: تلاش دفتر هماهنگی مراکز علمی بر این است که برنامه تسهیل گری بین دستگاهی را به منظور استفاده از ظرفیت های موجود کشور توسعه دهد. به عنوان مثال با وجود آنکه یکی از مهم ترین نیازها و اولویت ها در بخش فناوری های مربوط به امداد و نجات در مقابل حوادث طبیعی و انسان ساز است، متاسفانه در این حوزه اقدام موثری صورت نگرفته است. تلاش این دفتر آن است که ظرفیت های مراکز علمی و دانشگاهی را در این بخش با کمک دستگاه های اجرایی متناسب با نیازهای کشور ساماندهی نماید. بدین ترتیب حوزه های مختلفی از فناوری های مورد نیاز در کشور وجود دارند که می بایست با تشکیل کارگروه های تخصصی بین دستگاهی ساماندهی شوند. این دو موضوع یعنی حمایت از طرح های فناورانه دانشگاه های کشور و تسهیل گری بین دستگاهی از وظایف کلیدی این دفتر در راستای سیاست ها و اهداف و ماموریت های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا