کودکان اوتیسمی، مهارت های زندگی را از ربات می آموزند

سیناپرس: هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان تاثیرگذاری ارائه دستور و راهنمایی های مختلف از سوی ربات های انسان نما در آموزش مهارت های ویژه به کودکان دارای اوتیسم بود.

در این آزمایش 12 کودک اوتیسمی به دو گروه تقسیم شدند و یک ربات به ترتیب به شرکت کنندگان هر گروه می گفت که چگونه باید یک بازی معروف را به انجام برسانند و دستهای خود را به 25 شکل مختلف مورد استفاده در این بازی در آورند.

نوع دستورات و بازخوردی که ربات به هر یک از این دو گروه می داد با هم متفاوت بود. در گروه اول، ربات شیوه درست قرار دادن بدن و دستها را به کودک می گفت و به صورت کلامی هم به او دستوراتی می داد. اگر کودک با موفقیت این کار را انجام می داد، چشمان ربات با رنگ سبز می درخشید، سر تکان می داد و یا ربات عبارت «آفرین!» را به کودک می گفت. همچنین در صورت عدم موفقیت کودک ،ربات دوباره شیوه انجام کار را این بار در قالب واژگان و حرکاتی دیگر به او نشان می داد تا کودک بتواند حرکت قبلی را دوباره انجام دهد.

این ربات انسان نما برای گروه دوم نیز به ارائه دستور و شیوه انجام کار به صورت کلامی می پرداخت و اگر کودک قادر به انجام آن حرکت نبود، یک بار دیگر همان حرفها را با همان واژگان تکرار می کرد.

نتایج این آزمایش نشان داد که کودکان اوتیسمی گروه اول که بازخوردی متنوع از ربات دریافت می کردند، با درصد بیشتری موفق به انجام حرکات می شدند، در حالی که درصد موفقیت در کودکان گروه دوم بسیار پایین بود.

این مطالعه نشان داد که ارائه بازخورد در قالب واژگان مختلف می تواند نقش مهمی در آموزش مهارت های مختلف به کودکان اوتیسمی داشته باشد.

گفتنی است در چند سال اخیر، استفاده از ربات های انسان نما برای مقاصد مختلف نظیر آموزش و یا درمان برخی اختلالات ذهنی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

نتایج این پژوهش در بیست و سومین سمپوزیوم بین المللی رباتیک و ارتباطات تعاملی (Ro-MAN) که توسط IEEE برگزار می شود ارائه شده است.

psychcentral :منبع  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا