صنعت خودروسازی عزمی بر استفاده از توان دانشگاه ها ندارد

دکتر سعید سهراب پور ،استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سینا با بیان اینکه در حال حاضر محققان ایرانی که در مرزهای دانش رشته مکانیک فعالیت می کنند نتایج تحقیقاتشان در بهترین مجلات دنیا به چاپ می رسد، گفت:  البته تحقیقات تنها به مرزهای دانش ختم نمی شود چراکه باید هم در مرزهای دانش حرکت کرد تا از علم دنیا عقب نمانیم و هم باید تحقیقات کاربردی در کشور صورت بگیرد تا مشکلات کشور رفع شود.

وی افزود: به عنوان مثال 15 سال پیش تونل کندوان در حین ساخت چندباری ریزش کرد به طوری که مسئولان تصمیم گرفتند از مهندسان خارجی کمک بگیرند اما دانشگاه صنعتی شریف مسئولیت آن را پذیرفت و ساخته شد. همچنین یکی از ظرفیت های کشور فعالیت های نظامی است که دانشگاهیان پشت آن بودند.از زمانیکه دانشگاه ها به صنعت نظامی کشور کمک کردند پیشرفت های زیادی نصیب این بخش شده است.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف با تاکید براینکه صنعت باید از دانشگاه ها بخواهد تا محققان و مهندسان دانشگاهی بتوانند به آنها کمک کنند، تصریح کرد: صنعت نظامی از فردای انقلاب اسلامی تحریم شد و مدتی هم در دوران جنگ نیاز خود را از کشورهایی تامین کرد اما در نهایت به سراغ دانشگاه ها آمدند که در ابتدا اطمینان چندانی هم نداشتند اما پس از چندباری سفارش و تامین نیازهایشان مشتری دانشگاه ها شدند.

وی ابراز تاسف از اینکه در صنعت خودروسازی کشور عزمی بر استفاده از توان دانشگاه ها وجود نداشت،خاطرنشان کرد: در همین زمینه تقاضایی هم از دانشگاه ها از سوی سنعت صورت نگرفت و دانشگاه هم به زور نمی توانست وارد این صنعت شود.در حالی که صنعت خودروسازی نیاز خود را به راحتی با خرید خارجی رفع می کرد تا  اینکه منتظر نتیجه دهی سفارش به دانشگاه ها باشد.

دکتر سهراب پور تاکید کرد: دانشگاه های ما در صنایعی که از آنها خواسته شد وارد تحقیقات کاربردی شده اند و پاسخ اطمینان این صنایع را هم داده است اما زمانیکه صنعت خودروسازی نیازی به کمک دانشگاه ها ندارد نمی توان از دانشگاه ها توقع داشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا