آبیاری و کنترل هوشمند گلخانه‌ها

حجت بنکدار، رییس هیات مدیره شرکت سخت افزاری و نرم افزاری راه سبز چهلستون و مجری اجرای این طرح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره این سیستم گفت:سامانه کنترل اقلیم گلخانه، یک سیستم با حداقل سیستم کشی و حداکثر قابلیت اطمینان است که با استفاده از سخت افزارهای حرفه ای تولید شده است. نرم افزار مرتبط با این سیستم تمام نیازهای گلخانه از کنترل مانیتورینگ و ذخیره سازی اطلاعات را برآورده می‌سازد. این سیستم همچنین با قابلیت اتصال به شبکه GPRS امکان کنترل و مانیتورینگ وضعیت گلخانه را از روی شبکه جهانی اینترنت و از هر جای دنیا فراهم می آورد.

وی افزود: این سامانه برای کنترل شرایط اقلیمی سالن های گلخانه با انواع کشت و انواع سازه ها طراحی شده است که می تواند پارامترهای دما(دقت در یک دهم درجه سانتی گراد)، رطوبت( با دقت یک دهم درصد)، گاز دی اکسید کربن( با دقت100PPM)، نور ، آبیاری(بر اساس بستر گیاه یا زمان های تنظیم شده در برنامه کنترل اقلیم) را در گلخانه کنترل کند و نمودارهای آنها را نیز در اختیار کاربر قرار دهد؛ این پارامترها نسبت به نیاز گلخانه و سفارش کاربر قابل افزایش یا کاهش است.

وی بیان کرد: علاوه بر موارد فوق این سامانه می تواند شرایط محیطی خارج از گلخانه را نیز اندازه گیری کرده و از مقادیر به دست آمده در تصمیم گیری های خود در کنترل شرایط داخلی دما، رطوبت، گاز، نور، سرعت و جهت باد استفاده کند.

وی تصریح کرد: این سامانه با قابلیت اندازه گیری پارامترهای متنوع و با توجه به مقادیر سنسور ها توانایی کنترل تمامی دستگاه‌های موجود در یک گلخانه نظیر فن، پد، بخاری، سایه انداز، نور مصنوعی، آبیاری، فن چرخشی، پنجره، گوگرد سوز و…. را دارد و این کار را با در نظر گرفتن شرایط داخل و خارج از گلخانه با کمترین هزینه و بالاترین بازدهی انجام می دهد.

به گفته بنکدار از مزایای این سیستم، انعطاف پذیر بودن نرم افزار دستگاه است؛ این نرم افزار به کاربر این امکان را می دهد که به راحتی سنسورهای متعددی را با توجه به نیاز خود به دستگاه اضافه و برنامه ریزی کند.

وی اظها کرد: یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم کنترل از راه دور با استفاده از اینترنت است؛ کاربر از هر کجای دنیا می تواند نمودارهای مربوطه را چک کرده و تغییرات لازم را به سهولت در تنظیمات سامانه اعمال کند.

این مخترع گفت: کاربر از طریق نرم افزار با سنسورها در ارتباط است و می تواند اطلاعات مورد نظر را از آن دریافت کند. گزارش دهی از شرایط اقلیمی گلخانه(دما، رطوبت، نور، دی اکسید کربن، نحوه آبیاری)، هواشناسی بیرون از گلخانه، گزارش عملکرد هریک از تجهیزات، دسترسی به تنظیمات و امکان ثبت و چاپ نمودارها و گزارش ها، امکان ارتباط با اینترنت و گزارش دهی و اعمال دستورات از راه دور از جمله قابلیت های این نرم افزار است.

وی افزود: سیستم آبیاری و تغذیه اتوماتیک گلخانه نیز می تواند به صورت مستقل در کنار سیستم کنترل اقلیم گلخانه مورد استفاده قرار بگیرد و با توجه به تنظیمات کاربر در برنامه ، عملیات کوددهی و آبیاری گلخانه را با در نظر گرفتن رطوبت بستر یا زمان بندی تعریف شده انجام دهد.

وی درباره نحوه استفاده از این سیستم اظهار کرد: ابتدا کاربر مقادیر محلول های استوک، اسید و آب را در نرم افزار تنظیم می کند . در هنگام آبیاری هر کدام از مواد به میزان تنظیم شده در مخزن اصلی تزریق شده و پس از مخلوط شدن با میزان آب تعریف شده با کنترل تنظیمات شیرهای برقی، سالن های آبیاری می شوند؛ تعداد محلول های استوک طبق سفارش کاربر قابل تغییر است.

بنکدار بیان کرد: سامانه تغذیه اتوماتیک، دقت بالایی در اندازه گیری محلول های استوک تزریق شده دارد و موجب هرچه بهتر انجام شدن عملیات کوددهی می شود. این امر در تغذیه بهتر گیاه و در نتیجه بالا رفتن راندمان گلخانه بسیار موثر است؛در کنار این سیستم، می توان از طریق نرم افزار و با استفاده از امکانات کنترل از راه دور ، وضعیت دستگاه را بررسی و تنظیمات لازم را اعمال کرد.

وی یاد آور شد: این سیستم به صورت جداگانه نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت تنظیمات مورد نظر به صورت مستقیم اعمال می شود. این تنظیمات شامل میزان محلول های استوک، میزان آب مخزن اصلی، میزان اسیدها و زمان بندی آبیاری خواهد بود؛ طراحی این سامانه به گونه ای است که کاربر بتواند به راحتی با آن کار کند و در عین سادگی دارای کارایی و دقت لازم باشد.

وی گفت: همچنین در کنار سامانه کنترل اقلیم گلخانه، سیستم برق کشی و تابلوی برق نیز برای محیط قابل پیاده سازی است. این سیستم قابلیت کنترل تمامی تجهیزات به صورت مجزا، حافظت کامل تجهیزات در مقابل اتصال کوتاه و اضافه بار، اتوماتیک کردن تمامی تجهیزات با اتصال به سامانه کنترل اقلیم گلخانه، استفاده دستی یا اتوماتیک از هر کدام از تجهیزات، نمایش جریان مصرفی از سه فاز و ولتاژ های مربوطه دارد.

وی افزود:سازگاری با محیط مرطوب گلخانه با اتخاذ تدابیری برای افزایش طول عمر سیستم، جلوگیری از ایجاد اختلال در کل سیستم هنگام بروز خرابی در یکی از تجهیزات، بهینه سازی طراحی برای کاهش فرسودگی کابل ها، کاهش احتمال آتش سوزی در اثر جریان کشی چند دستگاه از یک کابل با کابل کشی مجزای تجهیزات، طراحی  انعطاف پذیر تابلوی کنترل برای طرح های توسعه و موارد پیش بینی نشده، طراحی شدن بر اساس استانداردهای سازمان نظام مهندسی از جمله مزایای این سیستم است.

وی سیستم مانیتورینگ و کنترل انواع سالن های کشت قارچ و مرغداری ها را از دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد و درباره این محصول نیز گفت: این سیستم ها مانند سیستم کنترل اقلیم گلخانه عمل می کنند. در هر کدام از این دو سامانه، سنسورها وعملگرها بر اساس پارامترهای حیاتی محیط شامل دمای محیط و کمپوست، رطوبت(تا 100 درصد) و گاز آمونیاک برای سالن های کشت قارچ و دما، رطوبت، گاز دی اکسید کرن،اکسید کربن و آمونیاک برای سالن های مرغداری بهینه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا