چگونگی عملکرد نورون های مغز خفاش حین پرواز در تاریکی

سیناپرس: گروهی از دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) به بررسی ابعاد مختلف اطلاعات پردازش شده در مغز خفاش در حین پرواز پرداختند. خفاش ها در حین پرواز، امواجی فراصوت را از خود تولید می کنند. این جانور با پردازش این امواج پس از برخورد با اشیاء و یا حیوانات دیگر، می تواند تصویر دقیقی از محیط پیرامون خود به دست آورد، موانع موجود را شناسایی کرده و موقعیت شکار خود را تعیین کند.

بخش های مختلفی در مغز خفاش، وظیفه پردازش این اطلاعات را بر عهده دارند. این بخش ها در کنار هم نقشه ای از محیط اطراف ایجاد می کنند. در واقع، این کار شباهت زیادی به سیستم ناوبری خودروها دارد که با ارائه نقشه ای از موقعیت خودرو، راننده را در یافتن مسیر مورد نظر یاری می کنند. با این حال، نحوه پردازش اطلاعات محیطی در مغز خفاش تفاوت هایی با سیستم ناوبری خودرو دارد.

یکی از اصلی ترین این تفاوت ها را باید در فعالیت شدیدتر برخی نورون های مغز خفاش در هنگام نزدیک شدن به مانع برشمرد. هر قدر خفاش به مانعی در مسیر خود نزدیک تر می شود، نورون های بیشتری فعال شده و به خفاش هشدار می دهند که به آن مانع نزدیک نشود.

مغز خفاش در هنگام پرواز، زمان رفت و برگشت موج فراصوت را بررسی کرده و موقعیت و فاصله نسبی آن را تعیین می کنند. اما فعالیت سیستم عصبی این جانور به همین جا محدود نمی شود، بلکه خفاش سرعت و مسیر حرکت خود را نیز محاسبه کرده و به این ترتیب از برخورد با مانع خودداری کرده و یا به سمت شکار خود می رود. پژوهش جدید همچنین نشان داد که مغز خفاش علاوه بر محاسبه این زمان، زاویه بازتاب موج دریافتی را بررسی و شدت موج دریافتی را با شدت موج اولیه مقایسه می کند.

به طور کلی این پژوهش نشان داد که بزرگنمایی مانع یا محرک قرار گرفته در نزدیکی خفاش و فعال شدن تعداد زیادی از نورون ها در این حین سبب می شود که خفاش واکنش بسیار سریعی به محرک های خارجی بدهند.

sciencedaily :منبع