هورالعظیم به اجلاس سالانه کنوانسیون رامسر در اروگوئه می رود

 احمدرضا لاهیجان زاده در گفت و گو با ایرنا گفت: یکی از افتخارات ایران تشکیل نخستین اجلاس حفاظت از تالاب ها در این کشور است که به کنوانسیون رامسر نامگذاری و در ابتدای دهه 50 برای نخستین بار در این شهر برگزار شد.وی، بخشی از تنوع زیستی بالای ایران را وجود تالاب های با ارزش در کشور دانست.

لاهیجان زاده افزود: یکی از نشست های سالانه کنوانسیون رامسر دو روز آینده در اروگوئه در آمریکای لاتین آغاز می شود.وی اضافه کرد: این اجلاس یکی از نشست های زیرمجموعه کنوانسیون رامسر است که 160 کشور در آن حضور دارند.مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در این اجلاس مطرح می شود احیای تالاب هورالعظیم است.

وی ادامه داد: قرار است هیاتی متشکل از وزارت نیرو، وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست به ریاست معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به این نشست اعزام شوند.لاهیجان زاده گفت: در این اجلاس ترکیه، عراق، سوریه و ایران به عنوان کشورهای تاثیرگذار بر تالاب هورالعظیم یا هورالهویزه و مجموعه تالاب های بین النهرین (که بیشتر در جنوب عراق قرار دارند) حضور می یابند تا با هماهنگی های بین المللی برای احیای این تالاب همکاری کنند.

وی اظهار کرد: بدون شک اجرای پروژه های متعدد سدسازی و ذخیره آب در کشور ترکیه و بعد از آن در عراق آسیب بسیاری به این تالاب وارد کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: مستندات زیادی در راستای برطرف کردن اقدام های دولت صدام در عراق، که از آن به عنوان فعالیت های مهندسی و فیزیکی در تالاب های بین النهرین و هورالهویزه یاد می شود و منجر به خشک شدن آن تهیه شده است.

وی اظهار کرد: این اجلاس تلاش می کند که با ایجاد تعامل بین المللی، احیای این زیستگاه با ارزش که از دلایل و کانون های بروز ریزگرد در کشور و به ویژه خوزستان را پیگیری کند.

لاهیجان زاده همچنین گفت: در سفر اخیر رییس جمهوری و وزیر محیط زیست عراق به ایران، موضوع هورالعظیم و ریزگردها نیز به عنوان یکی از موضوعات جدی بررسی شده است که مسوولان عراقی قول همکاری برای احیای تالاب هورالعظیم را دادند اما در مساله ریزگردها فعلا کربلا را یکی از اولویت ها عنوان کردند زیرا کانون ریزگردها کانون جنگ هم هست.

کنوانسیون رامسر، نخستین کنوانسیون حفاظت از تالاب هاست که برای نخستین بار در سال 1349 در شهر رامسر ایران برگزار شده است.

روز تشکیل این کنوانسیون در 13 بهمن ماه به نام روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده است.هورالعظیم یکی از بزرگترین تالاب های کشور در جنوب غربی ترین نقطه مرزی ایران و عراق است که اکنون بیش از دو سوم این تالاب خشک شده است.
سازمان ملل متحد در سال 2001 به ایران و عراق در مورد نابودی این تالاب هشدار داده و آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن نامیده است. این تالاب اکنون یکی از کانون های اصلی شکل گیری پدیده ریزگردها در خوزستان و کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا