ارتقای سطح آموزش در کشور با فروکش کردن تب مدرک گرایی

دکتر فتح الله امی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم ارتقای سطح آموزش در کشور، گفت: ما در کشورمان نزدیک به 4.5 میلیون دانشجو داریم که نسبت دانشجو به استاد 60 به یک است. طبیعی است که مجموعه های علمی به صورت جامع و کامل به دانشجو منتقل نمی شود. فارغ التحصیلان ما از نظر کیفیت، سطح پایینی دارند. البته این بدان معنا نیست که وضعیت همه فارغ التحصیلان دانشگاهی اینچنین است چراکه ما فارغ التحصیلان خوبی هم در کشور داریم اما معدل عمومی بدین صورت است. بنابراین این افراد نمی توانند در زمینه های اجرایی، کارآیی لازم را داشته باشند.

رییس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، افزود: در دولت جدید بحث کیفیت آموزش مورد توجه قرار گرفته است و الان روی این موضوع پافشاری می شود که هم کیفیت آموزشی و هم کیفیت پژوهشی در دانشگاه ها بالا برود. شاخص هایی هم در این ارتباط تعیین شده که همه پژوهشگاه های ما تخصص گرا و ماموریت گرا باشند. این پژوهشگاه ها باید کار پژوهشی انجام دهند نه کار آموزشی. در حال حاضر پژوهشگاه ها به نوعی کار آموزشی انجام می دهند در صورتی که کار پژوهشگاه ها این نیست.

استاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: اگر وضعیت دانشجویانمان را با وضعیت دانشجویان در یک کشور پیشرفته مثل ژاپن مقایسه کنیم، این کشور با جمعیتی معادل 2 برابر جمعیت ایران، تعداد دانشجویانش نصف ماست. این نشان دهنده ایجاد تب مدرک گرایی در کشور است و علت اصلی آن عدم اشتغال است. جوان ها فکر می کنند اگر دوره ای را بگذرانند و مدرکی بگیرند ممکن است جایی مشغول به کار شوند.

وی در ادامه یادآور شد: یک آفت دیگر هم این است که اغلب مدیران ما می خواهند مدرک دکترا بگیرند. بنابراین ضمن کار می روند تحصیل می کنند و گاهی نحوه این تحصیل هم خنده دار است، یعنی استاد می رود در دفتر آن مدیر ارشد و به او درس می دهد. خب معلوم است که این آموزش کیفیت ندارد چراکه این افراد از قدرتشان برای کسب مدرک استفاده می کنند. اگر این بیماری ها درمان شود، کیفت تحصیل و آموزش در کشور ما بالا خواهد رفت.

امی در پاسخ به این پرسش که برای مقابله با فروش پایان نامه های دانشگاهی چه باید کرد؟ گفت: بحث حمایت از حقوق مالکیت فکری باید در جامعه ما جایگاه پیدا کند و اخلاق علمی رواج یابد. می بایست جلوی مقاله فروشی و رساله فروشی گرفته شود. از طرف دیگر استادان هم باید آنقدر دقت و توجه داشته باشند که بفهمند مقاله به دانشجو تعلق دارد یا نه؟ ما در گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس، دانشجویان را ملزم می کنیم که هر دو هفته یک بار بیایند و گزارش کار بدهند. یعنی استادان به شدت کنترل می کنند. اما اگر استاد، دانشجوی خود را رها کند، او هم می رود پایان نامه می خرد و می آید دفاع می کند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا