ساخت دستگاه لیزری دندانپزشکی بافت نرم

سیناپرس: در حال حاضر فناوری لیزر جزء فناوری های پیشرفته در سطح جهانی محسوب می‌شوند و روند توسعه  روز افزون آن خیره کننده است. هرچند فناوری لیزر از نظر سطح فناوری در کنار فناوری‌های مطرح دیگر در سطح بین المللی و ملی نظیر هوافضا، سلول‌های بنیادی، نانو، فناوری هسته‌ای قرار می‌گیرد، اما از نگاه جهانی به علت گستردگی دامنه کاربردهای آن به ویژه در علوم مختلف از جمله پزشکی نمایان شده است.

مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران از ده سال پیش فعالیت‌های خود را در حوره ساخت دستگاه‌های لیزری در همه زمینه‌ها آغاز کرده است که دستگاه لیزر دندانپزشکی بافت نرم از جمله دستاوردهای مهم و پر اهمیت آن به شمار می‌رود.

لیزر دندانپزشکی بافت نرم یک لیزر دیودی است که از دیود 808 نانومتر به عنوان منبع لیزر بهره می‌گیرد. نور لیزر از طریق فیبر نوری به بافت نرم دهانی هدف، انتقال پیدا می‌کند.

طول موج لیزر دستگاه لیزری دندانپزشکی بافت نرم، عمق نفوذ و جذب بسیار مناسبی در اکسی هموگلوبین بافت نرم دارد، به طوری‌که برای جراحی بدون خونریزی لثه از این دستگاه می‌توان استفاده کرد.

علاوه بر این مزیت، نور دستگاه لیزر دندانپزشکی بافت نرم نیز ماهیتی ضدعفونی کنندگی دارد که باکتری‌های موجود در بافت نرم را از بین می‌برد.با استفاده از لیزر دندانپزشکی بافت نرم دردهای جراحی‌های لثه کاهش پیدا می‌کند. جراحی از طریق دستگاه لیزری کاربردی در بافت‌های نرم، بدون نیاز به بی‌حسی صورت می‌گیرد و با استفاده از این دستگاه هیچ‌گونه خونریزی‌هایی در قبل و بعد از جراحی رخ نخواهد داد.

لازم به ذکر است، استفاده از لیزر در دندانپزشکی توسط پزشکان نیز به سفیدی دندان‌ها منجر می‌شود. این دستگاه به ضد عفونی کردن کانال‌ها در عصب کشی دندان‌ها نیز می‌پردازد.

 همچنین استفاده از این روش بهترین جایگزین برای روش‌های سنتی به شمار می‌رود، چرا که روش سنتی با روش تهاجمی با چاقو برش صورت می‌گیرد و بعد از انجام عمل جراحی لثه، بخیه نیاز است، که  استفاده از دستگاه لیزری می‌تواند روش بدون درد و خونریزی باشد.

دستگاه لیزری دندانپزشکی بافت نرم درمدت زمان دوساله ساخته شده که اکنون توسط دندان پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لیزر جهت برداشتن تومورهای خوش خیم دهانی کاربرد دارد. این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی با قیمتی کمتر ساخته شده است.

گفتنی است که این دستگاه از مرحله طراحی تا ساخت توسط محققان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران انجام گرفته استانداردهای لازم را نیز دارد و موفق به اخذ پروانه ساخت از اداره کل تجهیزات پزشکی شده است. گروه توسعه لیزر پزشکی از گروه‌های فعال در مرکز ملی علوم و فنون لیزر هستند که با هدف بومی‌سازی فناوری لیزری در حوزه‌های مختلف کاربرد پزشکی فعالیت می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا